Nieuws

vrijdag 03 mei 2019

Bierges 27-4-2019  
Verrassende overwinning van G. (Gerrit en Marja) Rave

Afbeeldingsresultaat voor bierges foto
Chaintrix-Bierges

Ondanks het matige weer en de realistische verwachting dat de vlucht misschien zou worden uitgesteld, gaan de duiven toch vandaag los.
Om 12.15 uur gaan de duiven in Bierges op de vleugels, waaronder 527 duiven van de Aaltense verenigingen. Er staat in tegenstelling tot voorgaande weken een straffe zuidwesten wind kracht 3 á 4 en dat belooft hoge snelheden.
Volgens de Afdeling hebben de duiven een super vertrek en, naar later zou blijken, ze komen ook prima af na een vlucht van 190 kilometer onder wisselende weersomstandigheden. Een pluim voor de lossingscommissie is op zijn plaats, want de omstandigheden maken beslissen over de lossing niet makkelijk.

Gedragen door die zuidwesten wind komen de duiven met de verwachte hoge snelheid naar huis. De snelste duiven vliegen met meer dan 100 km/uur huiswaarts en menig liefhebber wordt verrast door de onverwacht snelle aankomst van zijn eerste duif.

Gerrit en Marja (foto) Rave winnaars van Bierges

Eerste op deze vlucht worden verrassend Gerrit en Marja Rave uit Bredevoort, met de ‘952’.
Marja en Gerrit zijn in de duivensport eigenlijk gefocust op de dag- en overnachtvluchten. Dus dit is zowel voor hen een welkome als voor hun clubgenoten ook een verrassing. Dat ze hun duiven goed in orde hebben wordt bewezen doordat ze er 19 van de 53 in de prijzen vliegen, waaronder ook de 5e prijs.
De ‘952’ arriveert om 14.00 uur bij ‘Edje’ en Marja als eerste en in slechts 14 minuten daarna worden de 132 prijzen verdeeld. Al met al dus een goed en snel verlopend concours, ondanks dat de duiven regen moeten trotseren.

Kees van Rijs: de nummer 2 van Bierges

Kees van Rijs tekent voor de tweede plaats. Die wordt hem gebracht door zijn 4-jarige duivin, de ‘705’. Kees draait twee duiven bij de eerste tien: 2e en 6e met maar 11 duiven mee! In totaal ziet Kees 4 van zijn duiven op de uitslag terug. Een hele mooie prestatie.

Hemmie (l) en Tonnie Knippenborg & Zn.: 3e van Bierges

Knippenborg & Zn. vinden we opnieuw in de kop van de uitslag terug. Nu staan ze op het ereschavot, met de ‘729’ die hun de derde plek bezorgt. Deze vader-zoon-combinatie weet 11 van hun 35 gezette duiven in de uitslag te brengen.

Verder treffen we bij de eerste tien Casper Brethouwer (4e), Han Schuurman (7e én 8e), Herman Testerink (9e en 12 van de 26 duiven op de uitslag) en de (proficiat!) 50 jaar getrouwde Gerrie Heinen (10e).

Vermeldenswaardig is nog dat de Marathonspelers zich ook allemaal in de uitslag weten te spelen. En dat onderstreept dat het misschien wel een snelle maar zeker geen gemakkelijke vlucht is.

C.C. Achterhoek
De winnaars in onze club zetten opnieuw goede resultaten neer in de C.C. en Zuid. Maar zo fantastisch als het in de twee voorgaande vluchten liep gaat het vandaag niet. Het kan ook niet altijd feest zijn. “Ander weer andere duiven”, maar Aalten is toch weer in de kop van de C.C.-uitslag te vinden.
Er deden in de Achterhoek 2.070 duiven mee.
Gerrit en Marja Rave spelen de 15e prijs.
Kees van Rijs scoort hier de 24e stek en Knippenborg & Zn. de 26e.
Tegen ruim tweeduizend duiven schitterende prestaties.
Bij de eerste honderd in de C.C. staan er 27  duiven uit Aalten! Na intensief rekenwerk blijkt dat 27% te zijn. Een mooi percentage.

Afdeling 9 Zuid

In Zuid tegen 8.075 duiven vliegen Marja en Gerrit Rave de 156e prijs .
Kees van Rijs nestelt zich in deze uitslag op de 244e plaats en Knippenborg & Zn. op plek 252.

woensdag 01 mei 2019

UNIKON-Nederland

NPO vergadering 29-04-2019
Zoals belooft een verslag van de vergadering van gisteravond.
Aanwezig:
NPO (3) – EEC(1) – UNIKON (2) – Tipes(3) – Tauris(2) – Mega(1) – Bricon(2) – Benzing-Atis(2)

Punten van de vergadering:
1-Hoe ging het in het verleden – 2- hoe is het nu – 3- waar gaan we naar toe.

Hoe ging het in het verleden?
1996 leveranciers stelde zich voor en lieten zien wat mogelijk was. Na diverse aanpassingen in systemen en reglementen kwam er een start in 1998.
De jaren daarna kwamen er verschillende updates die tot stand kwamen door onderling overleg tussen het NPO en ALLE leveranciers.
2016; een nieuw bestuur (M. v.d. Kruk); plannen werden gemaakt voor GPS2021.
Er waren sindsdien 2 vergaderingen met alle leveranciers: 1- waar iedere leverancier kon vertellen hoe zij dachten over de toekomst mn. EC en 2- chipringenproblematiek.

Waar staan we nu?
Vanaf december 2017 zaten we te wachten op een afspraak met het NPO vim vooruitgang EC.
Zoals eerder vermeld: diverse malen hierom gevraagd. Steeds werd alles vooruitgeschoven.
We hadden wel een idee welke richting GPS2021 uit zou gaan dus hebben we sinds 2016 steeds verder geïnnoveerd/geïnvesteerd in UNIKON-web- en UNIKON-club.
Op dit moment: een pilot gestart in samenspraak met 2 leveranciers. Andere 4 leverancier blijven in onwetendheid achter.

Vragen die in de vergadering zijn gesteld cq. zaken die zijn besproken:
- Hoe kan het dat er wel gesproken wordt met 2 leveranciers en toekomstplannen worden gemaakt en niet, zoals in het verleden, met alle 6 de leveranciers?
Antw: het NPO heeft één doel voor ogen: GPS2021. Iedereen mag hier in meedenken en meedoen zolang dit doel bereikt wordt en binnen de gestelde grenzen van het plan GSP2021 wordt gebleven.
Dat dit met 2 leveranciers is komt doordat zij zich hebben aangeboden.
Reactie: dus de zaken worden omgedraaid.
Vervelend dat dit niet bekend is/was gemaakt en dat het de laatste 18 maanden onmogelijk was om een afspraak met het NPO te maken.
- Is 2021 een vaste datum of is er een meerjarenplan?
Het plan GPS2021 gaat definitief van start in 2021.
- Gaat dit niet ten koste van, oudere, liefhebbers?
Langer wachten heeft geen zin. We zitten in een neerwaartse spiraal en daar moeten we uit.
- Denkt U dat door GPS2021 het ledenaantal zal stijgen?
Ja. Dat zal zeker gebeuren. Door virtuele duivensport en een wedsysteem
( aziatisch model) op te starten wordt er meer interesse in duivensport gecreëerd en van hieruit nieuwe liefhebbers te krijgen en zo inkomsten te genereren ter behoud van de duivensport.
Conclusie; de groei van het aantal leden moet gaan zitten in “virtuele’ leden met de verwachting/hoop dat dat later actieve leden gaan worden.
- Komen er maandabonnementen?
Dat is een onderdeel van GPS2021 c.q. om de financiële situatie binnen het NPO gezond te houden.

Waar gaan we naar toe?
GPS2021: zoals al meer is gezegd: de trein loopt en iedereen die opstapt mag mee.

Afgesproken is:
- Voor eind mei komt M. v.d. Kruk met 3 sheets waarin aan de EC leveranciers duidelijk wordt gemaakt wat GPS2021 inhoudelijk betekent voor EC.
- 19 juni is er weer vergadering.
- Daarna komt, n.a.v. de 3 sheets, een startdocument gemaakt door EEC ( R. Hanegraaf).
- Alle leveranciers die hier aan kunnen/willen voldoen mag/kan een pilot houden in 2020.

Conclusie van de vergadering:
- Alles onder de noemer GPS2021 met verwijzing dat dit de toekomst is voor de duivensport maar zonder duidelijke invulling/uitleg van de kant van het NPO.
Een vergadering van veel vragen met geen duidelijke antwoorden. In ieder geval vragen van 4 leveranciers. Voor 2 leveranciers was waarschijnlijk alles duidelijk, die hadden geen vragen.

Na deze vergadering nog even samengezeten met andere leveranciers.
Hier ook weer veel vraagtekens en heen en weer gepraat.
Één ding is zeker; we zijn niet de enige leverancier die zich zorgen maakt over de, snelle, omwenteling in het geplande jaar 2021 – het eventueel verloren gaan van de nu in het gebruik zijne systemen – de kosten die het zich mee gaat brengen – het zogenaamde veilige gebruik van internet – de toegankelijkheid voor alle leeftijden – de toekomst van duivensport in zijn algemeen.

Met vriendelijke groeten,
Nico de Heus

woensdag 01 mei 2019

Nou heb weer effe de tijd kunnen vinden voor een stukje te kladderen op het scherm, kijk val
gelijk met de deur naar binnen, het was geen zaterdag maar een Dinsdag vlucht, waarom ??
zaterdag was toch mooi weer?? ja dat wel en ik begrijp wel de reden voor de keuze om het
te verzetten 7 a 8 graden ,anderzijds had het van mij ook zaterdag gemogen, maar goed ik accepteer de
keuze voor het zelfde geld had ik ze kunnen afkraken als het zaterdag was geweest '' 1 ding
scheelt, ik kraak niet zomaar iedereen af ongeacht de keuze'' , maar goed nu was het maandag
inkorven en dinsdag los gelukkig moch ik eerder weg van mijn werk dus eerst effe bakkie bij
duiven vriend Coen en toen mijn weg vervolgd naar huis aangezien Coen tegenover mijn
werk woont is het effe zo gemakkelijk om aan te schuiven, tevens altijd beren gezellig daar
want er wordt altijd vol passie gesproken over de sport/hobby, maar goed eenmaal thuis
aan gekomen was het nog wel effe wachten op de duifjes uit .....? ben de losplaats effe
kwijt maar 112 km in ieder geval.

Hoe kwam het spulletje thuis?? nou aardig niet ontevreden hoor volle tank waren ze op
pad gestuurd dus ach ze hadden de tijd, maar goed 10 uur los en er was hier 1 om 11,21 met 7 min
los op nr 2 dus ach die zat er idd wel mooi  bij,bij de duiven die gemeld waren, de duif
die 1ste op me hok was beschrijf ik wel als vit/midfond duif ongeacht ik op Dagfond
selecteer, deze gekweekte duif 705 van Mark mijn Maatje  uit Alphen ad Rijn heeft
toch meer Barendrecht bloed in zijn lijf en dus beter geschikt is voor deze afstanden maar
goed hij gaat de dagfond op en dan zullen we het zien, voor het zelfde geld is het gewoon
weg een allrounder en maakt het hem niks uit, de toekomst geeft het antwoord.

Verder gaat het goed mooi groepje jongen,over een 2 weken zit mijn jonge duiven
bestand vol en moet dat de groep worden voor de Jonge duivenvluchten, dus ook
de jongen die 31 maart uit ei zijn geraakt''dat moet zat kunnen lijkt mij''

verder weinig nieuws, 1 achterblijver van Dinsdag ook terug dus ach al met al gaat het goed.

nou laterssssss en ''see you next time''

maandag 29 april 2019

Beste (sport)vrienden,

Na onaangename koude en een warme noordooster werden onze gevleugelde vrienden dit weekend getrakteerd
op een harde zuidwestenwind die, naarmate de eindbestemming dichterbij kwam, steeds verder aanwakkerde.

Om 09.15 uur schoten ruim tweeëndertig duizend duiven uit de startblokken voor de eerste gezamenlijke lossing,
waarbij het historische Noord-Franse plaatsje Péronne het luisterrijke decor vormde.

KEIZERLIJKE UITSLAG RICHARD VAN DEN BOS

De vogels waren nog geen twee uur onderweg, toen de NL 17 - 1312517 zijn baasje Richard van den Bos de eerste zege

van 2019 bezorgde. Met een duizelingwekkende gemiddelde snelheid van ruim 116 km per uur knalde de tweejarige

doffer richting zijn broedbak respectievelijk duivin. Spraken we de eerste weken nog over ‘langzaam schaven aan de

vorm’, deze week lieten Richards duiven er bepaald geen gras over groeien. Ook de plaatsen 3, 4 en 5 waren voor hen.

Met een prijspercentage van 50% zal de regerend kampioen content zijn, maar wellicht is dit nog maar het begin…

Ook in rayon Oost (1332 d.) en het Samenspel Zuid-Hollandse Eilanden (3308 d.) was de hoofdprijs vooor de Stadtenaar.

Wim Huizer moest na twee eclatante overwinningen ditmaal genoegen nemen met de tweede plaats, maar niettemin

presteerde de Nieuwe-Tongenaar wederom groots. Drie top 10-noteringen en 17 prijsduiven (op 31) illustreerden dit.

Ook het vermelden waard:

  • de 8ste plek van Piet de Vogel. Piet zijn duiven zijn van vele markten thuis. Ook voor snelheden van boven de 100 p/uur!
  • opnieuw schitterende rapportcijfers voor Corjan Tiggelman. Het wachten is nochtans op de felbegeerde zege.
  • ook Corjans opa Cor van der Weide blijft schitteren met een prachtige reeks van 10 prijsduiven op 20 inkorvingen.
  • het 3e succesvolle optreden van Jan Horseling. Zijn duiven verkeren nog steeds in prima conditie (10 prijzen op 18).
  • een zéér verdienstelijk performance van Eddy Groenendijk. Met eveneens 10 uit 18 zal Eddy in zijn sas zijn.
  • het hoogste prijspercentage van de week (68%) voor Marlien van den Bos (21 prijzen op 31).
  • nog géén echte topvorm voor Van der Linde & Bakker, maar wel een reeks prijzen (11 op 17) die er wezen mag.
  • alweer een beste uitslag voor Lenie van den Broek; met 6 duiven mee er 4 in de prijzen spelen is bijzonder knap.

EERSTGETEKENDE COMPETITIE

Dankzij de fameuze ‘099 verstevigde Wim Huizer zijn leidende positie in het eerstgetekende klassement.

Marlien van den Bos klimt naar plek 2 en ook Arie Brands schuift een plaatsje op; hij is nu derde.

Lenie van den Broek is fraai vierde met evengoed een 100% score.

Tot zover weer.

U vriendelijk groetend,

David

Tussenstand eerstgetekende competitie (VITESSE) na Péronne (V17)

Liefhebber Ronden Punten

1) Wim Huizer 3 392,3

2) Marlien van den Bos 3 283,7

3) Arie Brands 3 200,7

4) Lenie van den Broek 3 155,6

5) Van der Linde & Bakker 2 255,3

6) Richard van den Bos 2 253,7

7) Jan Horseling 2 217,8

8) Eddy Groenendijk 2 200,1

9) Cor van der Weide 2 190,4

10) Corjan Tiggelman 2 117,0

11) Leen Visser 1 143,6

12) Jaap Jongejan 1 114,6

13) Han Steketee 1 79,7

14) Adrie Bestman 1 31,1

15) Michelle Koese 1 29,8

 

 

· De overige liefhebbers hebben geen ronde(n) c.q. punten weten te vergaren

donderdag 25 april 2019

Zondag 21 april - Mooi potje -

Volgens mij heeft de duivensport gisteren collectief een prachtige dag beleeft, of je ploeg moet al niet op stoom geweest zijn, beetje tegengevallen. Open deur natuurlijk met dit weer wachten is waar we het voor doen, kijken of ik nog wat clichés kan weven door mijn gekrabbel. Vanochtend al mooi vroeg op de mountainbike naar de hokken om te constateren dat er na 14.30 gistermiddag geen veer meer bijgekomen is, en zo verging het de vorige twee vluchten ook al, iets bijzonders. De ploeg laten wordt iedere stap ingekort, je kan het leren noemen, of ze het goede leren is nog maar de vraag. Ze hebben het echt lastig, of dat door de aanhoudende oostenwind ligt, zou zomaar kunnen, ze blijven maar via Noord Holland terugkomen. Terwijl de jongen net geland waren kwam er nog een laat doffertje terug uit de richting van het IJsselmeer, halve staart eruit. Zou het wel mooi vinden als er zich nog wat melden, als ze dan maar vlot herstellen, volgende week moeten ze de mand weer in. Na een Deventer en Kalkar zou je denken dat ze toch wat leren en gemakkelijker thuis zouden komen? Blijkbaar zitten kwaliteit, talent, zelfvertrouwen en oriëntatie toch nog steeds niet op lijn. De jaarlingen komen best aardig, zitten met de laten in dezelfde afdeling, doffers en duivinnen nog door elkaar, puur gemakzucht en voor dit kattengespin nog geen reden om te veranderen. Wel krijgen ze alvast de Start en Athletic mengeling om ze vliegklaar te maken, kunnen ze wennen en ik aanpassen waar denk dat het nodig is, blijven leren. De oude vliegers zitten bijna een week op eieren, hier ook weinig reden tot haast nog. Volgende week voor het eerst de grote mand in, zit die maar alvast in de vleugels. De week daarna zitten ze op heel kleine jonkies, nog maar zien of ik ze dan wel of niet speel, daarna een paar weken achter elkaar en kilometers maken, richting? Meende dat het aardig rustiger met de rover aan het worden was, viel toch even tegen. Het blijft nog wel altijd een rover en die blijven leren. 's middags de ouden eruit, duivinnen als groep naar buiten en dan de doffers van het nest halen, één voor één naar buiten. Dat bleek voor het eerst niet handig. Ik had de dag na delict door toeval wel een aantal grote zwarte pennen zien liggen, maar verder geen acht op geslagen, ik miste toch geen vlieger op dat moment? Het toeval veroorzaakt doordat er een ransuil in de boom achter de hokken zat en die ging niet aan de kant van mijn geklap. Een bal werkte na drie pogingen beter. Dacht eerst tot mijn blijdschap dat het een oehoe was, google zei toch wat anders. Dan het moment dat ik de doffers van het nest zou halen en een bak leeg bleek te zijn, kon alleen gepakt zijn op het moment dat hij net buiten gezet was, daarna is er geen paniek geweest, geen van de ploeg die het heeft zien of horen gebeuren. Die van mij broeden achter karton, zie niet altijd of de nesten bezet zijn. Het kwartje viel meteen, een vijfjaarse zwarte doffer met geplande bestemming Catalonië vermist. Een prachtige maar redelijke vlieger, toch had ik graag geweten of hij de echte eindbestemming met succes zou kunnen afleggen. Keer of wat bij de Spaanse grens gelost en veilig thuisgekomen, wordt je 10 meter van je nest gepakt, wat een einde. Zijn plaats zal worden ingenomen door een reserve tweejaarse die nog steeds los tussen de ouden zit, redde zich prima. Waarom een reserve? Kwam gewond thuis van de eerste dagfond vorig seizoen, herstelde, vitessevluchtje mee en zo naar Bergerac. Deed er wat langer over dan de anderen, mag je ook verwachten, kwam er wel door en nu maar eens kijken of er vliegers kwaliteit op zit. Liggend op de reservebank nog herstellen van mijn juist afgeronde fietserij. Had mijzelf te pakken, dacht ach het is mooi weer, pak het slingerfietspad door de bossen een keer. Dacht de goede afslag gepakt te hebben, alleen een zandpad? Te vroeg dus, en het zandpad veranderde in een niet te fietsen woestenij, kruipend vooruit, volle bak in het zweet. Was blij na afslag links alsnog het verharde pad te vinden, dacht door zuurstofgebrek zelfs de paashaas met mandje eieren op de rug mij aan te zien moedigen. Aardige vent trouwens. Voordat ik mijn plaats op de reservebank opnieuw ga bezetten, balletje trappen kijken en zien of Mattieu de Limburgse bergen nog eens zegevierende over komt, zo nog maar eens naar hokken. Kijken of er nog een winterkampioen zich gemeld heeft en de ouden een uurtje laten toeren. Nog wel één voor één van het nest, wel als groep naar buiten en er bij blijven, opletten en wie weet klappen in je handjes blij blij blij, aanpassen als een rover dus. Zal toch wat conditie op aangebracht moeten worden, nog een lange weg, alle tijd van de wereld, de rem er op, heb ik nog wat clichés vergeten?

zaterdag 20 april 2019

Zondag 14 april 2019. Vandaag een weekstuk vanuit Kota Kinabalu. De hoofdstad van de provincie Sabah. Sabah is een van de overzeese Oostelijke provincies van Maleisië gelegen op het samen met Indonesië en Brunei gedeelde Borneo.

Sinds afgelopen woensdag zijn we hier neergestreken voor een korte vakantie. Eerst “even” buiten de stad, gedurende 5 dagen op Shangri-La’s Tanjung Aru Resort & Spa en momenteel ter afsluiting 2 dagen in Hyatt Regency in KK down town.

Deze laatste 2 dagen hebben we best nog veel te doen want morgen zullen we Mount Kinabula bekijken, de beroemdste en de op één na hoogste berg van Zuidoost Azië (4.095 meter). Op dinsdag vliegen we dan weer terug. Na de landing is er dan ook nog wel het één en ander te doen. Eerst naar huis om de auto op te halen om vervolgens naar Puchong te rijden om de katten uit de opvang te halen.

Reizen was in Nederland, Europa, ook al een beetje ingewikkeld door de duiven. Al konden we toen gelukkig altijd rekenen op sportvriend Henk of de laatste jaren op senior. Hier in Azië is het nu een beetje ingewikkeld met de katten. Gelukkig hebben we via via een goed en betrouwbaar adres gevonden. Helaas op een klein uurtje van ons huis maar je moet wat over hebben voor een vakantie.

Veel te doen was er de afgelopen weken ook in duivenland. Door een bowlingtoernooi van mijn werk was ik afgelopen zondag even uit de lucht. Echter qua informatie van sportvrienden was dit geenszins het geval. De afgelopen week kreeg ik van diverse kanten namelijk de informatie over de plannen in het Zeeuwse. Meestal reeds voordat deze informatie op de sociale media verscheen.

De feiten die ik onder ogen kreeg deden mijn wenkbrauwen wel fronzen. Vooral het feit dat er via de officiële kanalen op dat moment niets bekend was of bekend gemaakt werd deed mijn verbazing stijgen. Waarom zo geheimzinnig? Waarom werd er door het NPO bestuur tot aan afgelopen vrijdag niet gereageerd?

Vragen waarop in “OdH” van deze week een beetje wordt ingegaan maar middels antwoorden waarmee ik het niet helemaal eens ben. Ook werd/wordt nu in het wekelijkse schrijven van de NPO een klein beetje uitgelegd hoe de vork in de steel zit ten aan zien van de nieuwe kloksystemen voor de “nieuwe” duivensport.

Veel is hierbij nog steeds onbekend? Zonder diep na te denken kan ik  zo een rijtje vragen opstellen waarop het antwoord nog gegeven moet worden. Hieronder het verre van volledige rijtje in willekeurige volgorde

–  Geldt bijvoorbeeld het abonnement voor het hele jaar of alleen gedurende het vliegseizoen? Als dit laatste het geval is wordt het best een duur grapje.

– Hoe werkt het met het huren van de chip annex gps ringen? Hoeveel ringen zitten er in een abonnement? Ook hier verwacht ik geen ongelimiteerd aantal ringen. Misschien wel in de pilot maar zeker niet in de toekomst?

– Wat als er van die ringen verloren gaan?

– Hoe gaat systeem werken voor liefhebbers die niet in de bebouwde kom hun duiven houden? Wordt het dan via de mobiel?

– etc.

De belangrijkste vragen die in de verste verte nog niet beantwoord worden zijn m.i. echter de volgende:

– Wat dienen de liefhebbers te doen met hun oude systemen? Verkopen naar Polen? Weggooien?

– Passen de nieuwe planken/antennes in de oude speciaal hiervoor gemaakte spoetnikken of zijn er geen nieuwe planken/antennes?  Of moeten al diegenen met speciale spoetnikken, etc. deze maar aan laten passen?

– Hoe sluiten de leveranciers die nu nog geen deel uitmaken van de pilot in de toekomst ooit aan. Hebben Bricon en Benzing in de toekomst last van een remmende voorsprong of zijn zij de kopgroep die het peloton (Unikon, Tipes, Taurus, etc.). op een onoverkomelijke achterstand hebben gereden? Eerlijk gezegd vrees ik een beetje het laatste.

– Wat is daarnaast het (verborgen) verdienmodel voor de NPO? Naast het gokken (en de commissie) vrees ik dat ook de abonnementsgelden een melkkoe worden om de organisatie in stand te houden. Meer uitleg over de opbouw en hoogte van het abonnementsgeld zou dan ook meer dan welkom zijn.

Tenslotte is daar nog de feitelijk allesomvattende finale vraag, waar is de rechtvaardiging voor dit beleid? Voor Zeeland zou dit met een beetje fantasie nog het besluit kunnen zijn dat een aantal weken geleden zogenaamd met algemene stemmen werd aangenomen.

Voor de rest van Nederland is er echter geen enkel vergaderbesluit dat deze lading dekt. Ik heb persoonlijk alle NPO vergaderingen de laatste jaren gevolgd en dit aspect met al zijn consequenties is nooit ter tafel gekomen.

Er lijkt mij dan ook nog wel veel te doen voordat de rest van Nederland met zulke vergaande zaken instemt. Althans dat denk ik maar wellicht is de pilot in Zeeland zo’n groot succes dat de rest van Nederland zonder morren aansluit. De tijd zal het leren.

Deze week was er ook veel te doen over het voorspelde weer op de vluchtdag. Noordoosten wind met temperaturen tussen 5 en 8 graden is niet ideaal voor de eerste vlucht van het seizoen. Een afdeling cancelde zelfs de vlucht en gezien de weerbeelden die mij via Facebook bereikten was dit voor Friesland en omgeving een goede zaak.

Gek genoeg hield afdeling 10 gewoon vast aan haar programma. Voor een lossing van de rayons in het Zuiden van deze afdeling was dat geen gek besluit maar voor de duiven van de andere lossing werd de vlucht een stuk pittiger. Concoursduur tussen de 25 en 30 minuten is wat lang voor een Vitessevlucht.

De overige afdelingen kenden in de regel een prima verloop. Vermoedelijk ook doordat een aantal liefhebbers hun onervaren duiven had thuis gehouden.

In mijn afdeling, Noord Holland, werd gevlogen vanuit Duffel. Afstanden tussen 125 en wat meer dan 200 kilometer. De duiven kwamen vlot. De concoursduur bedroeg zo ongeveer 15 minuten. De vroegste duiven vielen aan de Westkant, in het algemeen op de voorhand maar de winnaar van het denkbeeldige afdelingsconcours moest toch al 157 kilometer afleggen. Dit deed de winnaar ondanks de omstandigheden met verve. 1292 mpm is geen kattenpis met NO wind en kracht 3 tot 4 (als ik tenminste goed geïnformeerd ben). Alle winnaars op een rijtje.

Kring 1:

CC1A: Wim Ruiten, Den Helder – 1259 mpm

CC1B: Jan Kuypers, Alkmaar – 1270 mpm

Kring 2:

CC2A: Anton van de Gulik, Onderdijk – 1195 mpm

CC2B: Jelger Klinkenberg, Noord-Beemster – 1226 mpm

Kring 3:

CC3: Peter Beentjes, Heemskerk – 1292 mpm

Kring 4:

CC4: Cees van Vliet, Kudelstaart – 1278 mpm

Kring 5:

CC5A: Combinatie Kelder & Nauta, Landsmeer – 1249 mpm

CC5B: Cees van Lammeren, Bovenkerk – 1258 mpm (1 – 4)

OP EIGEN HO(N)K

Valt weinig te melden want er was niet veel te doen. Daarom maar wat plaatjes van de Kota Kinabalu en omgeving.

donderdag 18 april 2019

13-283  4e NPO vader 18-816   

                                                                                                          

Stoppen

Voorbije dinsdagmiddag belde Dennis van Veggel dat ze per direct stopten met de duivensport. Vol energie waren de voorbereidingen voor het seizoen gedaan. Enkele weken geleden hebben ze hier een 20 tal jongen gehaald van de kwekers. In 2018 hebben ze een super jaar gehad. Ze hadden onder andere de beste allround duif van afdeling 7 met de 16-674. Ook werden ze 4e beste liefhebber van Nederland. En nu stoppen ik kon het haast niet geloven. Het kwam voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Het zal een moeilijke beslissing zijn geweest. Maar met alles is het zo dat gezondheid boven alles gaat. Heb er deze week veel aan gedacht en helaas het moest zo zijn dat men stopte. Dus dit jaar geen prestaties meer van hun in de weekbabbel.

Op eigen hok

Zoals vorige week geschreven mochten voorbije maandag alle jongen naar buiten. Na de oude ging om even na tien uur het hok open en alle gingen snel uit zich zelf naar buiten. Ik bleef een poosje voor het hok staan om het gade te slaan. De oudere gingen wat vliegen en die er pas bij zaten maakten kleine rondjes om weer snel naar het dakje te gaan.  Om even oven half elf zat alles zo’n beetje op het dakje toen ze ineens alle de lucht in schrokken. Zag niks maar achter me vandaan kwam heel laag een ooievaar aan zeilen en ging net over het hok. Een 15 a 20 gingen steeds hoger en hoger en de rest vloog door elkaar heen. Later vielen ze op verschillende daken en in bomen. Ben maar naar binnen gegaan en hoopte er het beste van. Heel de middag vlogen er telkens wat rond maar vielen niet op het hok. Om vier uur de vliegduivinnen los gelaten en wat dacht je toen ik ze binnen wilde halen kwamen ook 7 jongen mee naar binnen. Bij de jongen zelf gingen er 6 naar binnen. Daarna de 8 vlieg doffers los gelaten. Toen die naar binnen gingen zaten er weer enkele jongen bij. In de avond toen ze op de schapjes zaten kon ik ze tellen. Ik telde er 55 van de 57 dus dat viel allemaal weer mee. Eén zag ik op het dak bij de buren zitten dus deze heeft overnacht. Dinsdag begin van de middag weer los voordat ik naar de tandarts ging. Toen ik terug kwam vloog er een groot koppel rond. Naar binnen geroepen wat al redelijk goed ging en s’avonds geteld en wat denk je alle 57 zaten in het hok , top. Woensdagmorgen ondanks de kou en frisse wind de duivinnen los. Om 9 uur naar binnen en er zat een vreemde bij die snel mee naar binnen kwam. Het bleek een duif van 2018 te zijn en was van mezelf. Deze 18-817 was ik vorig jaar 14 juni op de eerste keer africhten Almkerk kwijt geraakt. Het is de nestgenoot van de 816 die 6 april van Duffel de eerste vloog in de club. De duif zag er prima uit en bij deze wil ik de verzorger hier voor bedanken. Hopelijk heeft hij er goede jongen uit gekweekt !!!!

Vrijdag zijn er 19 de mand in gegaan voor de eerste vitesse vlucht Asse Zellik 120 km. Een heel verschil wat temperatuur betreft met vorige week. In de vroege morgen vorst en maximaal 8 graden met een NO wind. Toch heb ik liever kou als regen. Met een noordoosten wind is het wel helder , dus goed zicht. Om 10.30 uur zijn ze gelost en dacht om een vroege te hebben dat je tussen 12.15 en 12.20 zou kunnen zitten. Eerst nog even naar de wc en toen ik buiten kwam zag ik een schaduw. En ja hoor duiven , ik naar het hok en wat bleek er zaten er al drie binnen. Als eerste net als vorige week de 816  , 2 seconde later een vol zusje van de 674. Ze kwamen vlot naar huis want in 10 minuten was het in de club afgelopen 1 : 3. Hier 11 in de uitslag te beginnen met 3 , 4 en 5. In de regio B2 werd begonnen met 8 , 9 en 12 tegen 2053 duiven. Zie voor de uitslag rechts bij “ Uitslagen 2019 “. De bovenste drie van de lijst deden het ook goed dit trio staat op plaats 8 , 21 en 38. In B2 zelfs 16 van de 19 in de uitslag 1 : 4. Ondanks de kou een prima verlopen vlucht met geen verliezen. Een goede start van seizoen 2019. Vermoedelijk onder heel wat ander weer zal de tweede vitesse vlucht op 20 april uit Strepy worden gehouden. Goede gezondheid en hou je haaks.

mail  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.      http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

 

maandag 15 april 2019

Op vrijdag 12 april was het dan eindelijk zover, we konden onze duiven voor de eerste wedvlucht van 2019 inkorven op Quievrain een gemiddelde afstand voor de liefhebbers in het samenspel leiden en omstreken van ongeveer 200 km. Natuurlijk hadden we al twee africhting vluchten met schitterend weer maar nu was het voor de punten en moest je er dus bij zitten. Iedereen kent het spreekwoord wel van April doet wat die wil, nou dat was nu zeker aan de orde want met temperaturen onder nul s,nachts en net boven nul in de ochtend moesten onze duiven ook nog eens tegen een noordoosten wind aan boxen. In Friesland viel er zelfs de hele ochtend sneeuw en waarom had de afdeling daar al besloten dat er geen concours was dit weekend. Hier scheen volop de zon maar de noordoosten wind maakte het ijskoud voor de liefhebbers die op hun duifjes stonden te wachten. Om 10:00 uur was het dan zover de ruim 8000 duiven van rayon rood afdeling 5 mochten er als eerste uit en vertrokken goed. Dat de duiven geen hoge snelheden zouden bereiken met deze weersomstandigheden was voor iedereen wel duidelijk en daarom hebben een hoop liefhebbers ook duiven thuis gehouden. Het seizoen is nog heel lang dus speelde bijvoorbeeld sommige liefhebbers alleen duivinnen of half/half. De eerste duiven in ons samenspel arriveerde op 12: 38 uur in de voorhand maar de snelste viel in Katwijk met een snelheid van 1219 meter per minuut behaalde de combinatie A. Kerp & S.v.Wijk de overwinning met de 18-5122829 in het samenspel leiden en omstreken tegen ruim 2800 duiven. De combinatie bestaat sinds 2004 uit het echtpaar Aam Kemp en Sijna van Wijk uit Katwijk aan zee. Vanaf zijn kinderjaren vloog Aam Kerp samen met zijn vader en zijn broers al met duiven. In 1992 ging Aam verder met zijn zoon en dus in 2004 verder met zijn vrouw Sijna die vanaf het begin helemaal verzot is van duiven en de duivensport. Winnende duif de 829 is een doffer en komt van vaders kant van W. Vink en Zn uit Noordwijk x Ad Schaerlaeckens. Moederskant is Van de comb.Nijgh uit Katwijk x dochter ‘’Texel de stamdoffer van de combinatie A.Kerp & S.v.Wijk. Zelf zijn ze heel blij met dit talent en wachten ze ook in spanning af wat hij dit jaar nog meer gaat brengen.

Combinatie A.Kerp & S.v.Wijk van harte gefeliciteerd met de overwinning in het samenspel leiden en omstreken.

Tot volgende week,
De Witte Duif

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

31 mei 20
  Nog even over vaccins Als ik zie hoeveel vragen ik binnen krijg over vaccins, dan lijkt het me nuttig hier opnieuw even aandacht aan dit onderwerp te besteden. Er is veel te doen in vaccinland. Niet in...

Columnist in Spotlight

27 mei 20
  Land besproeien bij de buren Droogte Wat is het...
20 mei 20
     Jongen 2020 in de ren Start seizoen Afdelingen 9 en...
13 mei 20
  Vanaf 11 mei mogen er weer vluchten We kunnen...
09 mei 20
  Nieuw half gelaatsmasker Masker Had eerder al...
29 april 20
              Jongen in de manden PROTOCOL CORONA / COVID Het...
22 april 20
Red Pearl rechtstreeks Jan van Gils  Oosterhout...
15 april 20
Genieten van de bloesem Top weer Heel de...
08 april 20
   Alleen rondjes maken rond het hok Geen begin...
01 april 20
Kleinzoon Unionkoppel H Simonsz                   Andere spanning Dit...

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

FKramerCouwehand185x75new Duifvitaal 185x75 Ceeschroevers185x75new Fam Hakvoort Urk185x75 Bedrijfsstempel185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new LouisvZuijlen185x75new StedelijkOss185x75 NPO185x75new GebrDekker185x75new homan pigeonphotography185x75 Fondclubgrootrotterdam185x75new MichelBeekman185x75new AddeJong185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombVerbree185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new DirkVerleun185x75new duivendirect185x75new Duivenmarktplaats185x75new GJBeute185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new HenkWassink185x75new GerardDekker185x75 pvdewoudvliegers185x75new ZLU185x75new  BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new Promo185x75new 

Meest gelezen berichten

In the picture

01 juni 20
Corona....corona....Het geknoei gaat verder . De  onduidelijkheid blijft maar duren .De...
10 april 20
Jos werd geboren op het einde van WO ll en woont zo’n 25 jaar in Heist-Goor. Ik kom ook...
02 april 20
We zijn net als verleden jaar even een poosje uit de “lucht” geweest. Dit jaar heeft dit...
01 april 20
Het is hier koud maar prachtig voorjaarsweer. Vanmorgen op het kweekhok de 1e jonge...
29 maart 20
Beste sportvrienden en sportvriendinnen, Ondertussen heeft de loting van de duiven die...
26 maart 20
Aan alle liefhebbers,  Maandag 23 maart 2020 zijn er door de overheid nieuwe maatregelen...
25 maart 20
Niemand de deur uit ! Niet lang hellen, voor duivenvoer “Simons” bellen! Nu nagenoeg alle...
23 maart 20
Leden van PV de Woudvliegers. Het zal jullie niet ontgaan zijn dat we in een zeer...
22 maart 20
Wat heeft het in februari gewaaid. Niet normaal. Omdat in B N de ramen in de hokken...
08 maart 20
Zondag 1 maart werden de int. winnaars Pau 2019 gehuldigd in de mooie feestzaal...
02 maart 20
NPO-vergadering 14 maart 2020 Beste leden, Sinds enkele dagen is de NPO-agenda en een...
29 februari 20
Na herhaalde verdachtmakingen van een liefhebber over zijn clubgenoten heeft bureau NPO...

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

Pigeonvillage250x80new

SBS6tekst250x80new

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40