Petrus Stas
- zaterdag 25 januari 2025
We zijn nu twee weken later, nadat het Nationaal Sportcomité vergaderd heeft
En het blijft muisstil bij de KBDB, toch naar de buitenwereld toe. Waarom mogen wij duivenliefhebbers daar niets over vernemen. Het bewijs weer maar eens wat het woord COMMUNICATIE betekend binnen de KBDB. De mond vol hebben over een OPEN BELEID maar de lippen gesloten houden, typisch TOP KBDB.
In een artikel van twee weken geleden schreven we over enkele agendapunten dewelke er zouden besproken worden. Op een definitie antwoord hierover is het nog wachten tot eind februari.
We weten wel al dat de aangehaalde punten vermeld in ons artikel besproken werden.
De 2 voorziene interprovinciale vluchten Valence/Jarnac en Valence/Angouleme komen te vervallen en zouden vervangen worden door 2X Valence nationaal. Op deze tweede Valence zouden zelfs jaarlingen toegelaten worden. Een reden welke hiervoor kan zijn berust op het feit dat de vervoerder dan meer duiven zou kunnen vervoeren wat voor hem lucratiever zou zijn. Of hoe de KBDB cadeautjes uitdeelt aan haar organisatoren. Voor de eerste Valence kan dit aanzien worden als een aanloop vlucht voor vele Barcelona vliegers wat een respectabel contigent zou opleveren waar men mee uit de kosten kan komen. Om er even de cijfers erbij te halen. De eerste Valence kreeg in 2024 een totaal van 5469 duiven in de manden. De tweede Valence daartegenover slechts 2642! Door jaarlingen toe te laten op de tweede Valence hoopt men meer duiven in de manden te krijgen, vandaar cadeautjes voor de inrichters. Besluit “Het wordt NATIONAAL EN VOOR DE TWEEDE OOK JAARLINGEN TOEGELATEN” Hierover komen nu al tegenkantingen.
Op 5 juli zou er nog een aanpassing komen nl. Limoges 2 komt erbij. Besluit “Limoges KOMT ERBIJ”
Op 11 juli zou Dax ook toegelaten worden voor jaarlingen. Als we de cijfers van 2024 doornemen dan zien we dat hier nationaal 2575 duiven hebben aan deelgenomen. Door op Dax in 2025 jaarlingen toe te laten is de KBDB ook hier in een gulle bui naar de organisator toe. Zeker nu met de vrees dat de Nederlanders eventueel zouden afhaken internationaal. Besluit “ jaarlingen TOEGELATEN”
Blijven de Belgische inrichters van de internationale vluchten bij hun ingenomen standpunt of word het bestaande internationale spel op de schop gezet.
Volgens de NPO komt de KBDB tegemoet aan de meeste van hun belangrijkste voorwaarden, daarom op verzoek van de KBDB is de NPO uitgenodigd in Halle op 29 januari 2025. Geaccepteerd werd dat de Nederlanders voor eigen vervoer en verzorging/begeleiding mogen zorgen. De eerste stap werd al gezet. Toch is het afwachten wat de ledenvergadering in maart beslist in Nederland. (daar hebben de leden wel inbreng in het beleid) Toch verdient de KBDB een pluimpje hiervoor, maar een ruggengraat hebben is iets anders.
Zal Dierenwelzijn gelukkig zijn met het feit dat er geen rekening meer gehouden zal worden met te hoge temperaturen bij het duiventransport met de nadruk op geen mindere duiven in de mand 22=22 en geen vermindering in stapelhoogte waardoor 26 koven meer in de vrachtwagens toegelaten word. Bij het vorige beleid werd Montelimar jaarlingen afgevoerd door Dierenwelzijn wegens te zwaar voor jaarlingen. Zelfs vorig jaar werd nog een middaglossing voorzien voor Dax afgevoerd. Besluit “ GEEN VERMINDERING VAN AANTAL DUIVEN PER KORF EN GEEN VERMINDERING MEER VAN STAPELEN” Wat dan ook betekend en toegelaten op de snelheid en de halve fond de camions vol te proppen. Wel hebben we weet dat dit zal aangekaart worden bij dierenwelzijn.
De kampioenschappen voorzien om te eindigen eind augustus, zullen dan toch eindigen het 22weekend van de laatste Nationale vlucht in september 2025. Besluit “eindigen met LAATSTE NATIONALE VLUCHT”
Stas PJ