Petrus Stas

PS6 5

Flaterende KBDB

Op woensdag 19 mei is de KBDB samen gekomen met de inrichters van de internationale en nationale vluchten. Dit was geen vergadering, anders werd er van gedachten gewisseld en niet eenzijdig voorstellen geformuleerd door de KBDB.

Enkele punten die geformuleerd werden.

Vervoer: betere verluchting is nodig daarom zou mem zijdelings (punt1) tussen de korven meer ruimte willen creëren.

Voor Barcelona zouden een ijzeren frame of latten tussen de korven (punt 2) geplaatst worden.

Punt1 op de KBDB is men blijkbaar vergeten dat het vervoer in plastiekmanden, de containers gebouwd uit vaste elementen (scharnierpunten) en deuren aan de zijkanten en het onmogelijk is te schuiven met korven.

 

Punt 2 dit is nog lachwekkender, op Barcelona zouden tussen de korven een ijzeren frame of latten geplaatst worden om een betere luchtcirculatie te bekomen. EINDELIJK GEZOND VERSTAND gebruikt dachten we, maar niet voor lang. Op al de andere internationale is dit dan weer niet nodig ook al worden zij ook op maandag ingekorfd, met lossing op vrijdag. Bovendien bevinden zich twee duiven meer per mand (internationale vluchten 18 duiven per mand, Barcelona slechts 16 ) Waarom nu dit verschil? Hoe is dit te verklaren? 

                               

Het ijzeren frame of de latten dewelke waarover we in de najaar reeds schreven en nadien overgenomen werd door de dierenartsen. In de open brief van Belgische dierenartsen aan de KBDB

 

Hitteprotocol: de onderste korven (punt2) zouden leeg moeten zijn, dus geen duiven in de onderste

Korven.

               Bij 25 graden in Frankrijk  is dit van toepassing, alsof het in volle zomer in het zuiden van

               Frankrijk minder zal zijn dan 25 graden. We denken dat dit pas van nut is als er eerst gezorgd   

              wordt  voor een degelijke luchtcirculatie tussen de bovenzijde van de manden en dan nog dit                                                                                                                                                                                                                                                                                           

              afhankelijk is van waar de luchttoevoer gebeurt, van beneden of van boven uit. Bovendien   

              moet er reeds op maandag (voor het inkorven) reeds beslist worden of het de vrijdag te warm 

              gaat zijn.

 

 

Controle: de controleaanhanger zou op de losplaatsen gebruikt worden. Om dit te verwezenlijken zou mem vroeger willen aankomen op de losplaats.

                Om deze controle uit te voeren zullen de korven een voor een uit de aanhanger gehaald                                                                                                                                             

                moeten worden.

                Wat gaat er gebeuren met de korven bij het over de aanhanger schuiven en er één duif                    

                (of meerdere) ontbreekt (ontbreken) of niet geregistreerd wordt (worden)? Zeker als mem  

                bijna met zekerheid weet dat dit gaat gebeuren, hoe dikwijls gebeurt het trouwens niet als  

                bij thuiskomst van een vlucht één duif niet geregistreerd word. Waar en hoe gaat men

                onderzoeken over welke duif het hier gaat die niet geregistreerd is.

Barcelona: wordt op maandag ingekorfd en dit omdat Duitsland en Frankrijk aangaven geen personeel te hebben om de duiven te stempelen. Daarom wil de KBDB terug met gummi’s werken als extra controle.                                                                                                                                                          

                 Nadat enkele jaren geleden gummi’s nog fraude gevoelig waren.

                 Van het controle systeem dat de ZLU gebruikt, vinden ze dat dit niet de voldoet, eens gaan  

                 kijken of informeren is blijkbaar al te veel gevraagd. Ook al werden zo 4 gevallen ontdekt.   

                 De uitnodiging is reeds enkele jaren geleden gebeurd.                                                                  

                 Hoe gaat men op tijd in Barcelona geraken bij inkorven op maandag, als men weet dat de  

                 Duitse duiven vorig jaar al te laat toekwamen in België om alsnog tijdig te kunnen  

                stempelen. De Duitse duiven werden vorig jaar ook al niet gestempeld en nu afkomen dat er

                geen personeel is lijkt ons een belachelijke excuses. Zou het niet gaan om de kostprijs

               (verzendkost) te verlagen en meer winst voor de nieuwe inrichter? Voor de liefhebber blijft de

               prijs voorlopig nog ongewijzigd.

 

Sint Vincent: daar de Nederlanders niet inkorven op de internationale, zou de KBDB deze willen toelaten om in te korven in België.

                Nog niet zolang geleden werd erop verzoek van de KBDB met Nederland een akkoord   

                gesloten om Belgen geen toelating meer te geven om in Nederland te spelen, bang dat de   

                ganse grensstreek de KBDB zou verlaten. Vandaag de dag stellen ze nog alles in het werk om  

                Belgen het leven zuur te maken die de overstap al deden, zelfs met wetten van meer dan  

                honderd jaar oud, halen ze erbij. Mogen de Nederlanders dan ook op de andere 

               internationale vluchten in Belgische lokalen inkorven? Voor welke Nederlanders zou deze

               uitzondering geldig zijn, zij die 10km of 100km van de Belgische grens wonen of voor alle

               Nederlanders.

Minimum afstand: op Barcelona en Marseille blijft behouden.

              Op Barcelona zullen minder Franse deelnemen en op Marseille meer Franse aangezien de 

              nieuwe lossingsplaats voor Marseille iets zuiderlijker gelegen is.

 

Kosten: voor de verzenders.

               Al de bijkomend kosten zijn voor de verzenders en lokalen, gemakkelijk als je op voorhand  

               uitgesloten wordt van samenkomst.

 

Stas PJ

https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40