LIMBURG boven op NATIONAAL BOURGES 1 – 2025
Proficiat aan de winnaars en aan alle geklasseerde.
1 VISSCHERS en ZN MAASMECHELEN 1e NATIONAAL ALGEMEEN 35813 duiven
2&7 TEAM BASSEZ Dilsen-STOKKEM
3&4 GEEBELEN Leonard Bree
5 REYNDERS NICO SLUIZEN TONGEREN 1e NATIONAAL OUDE 18627duiven
11 duiven in de 20 eerste, 25 duiven in 50 eerste en 42 duiven in 100 eerste.
Het mag ook eens anders dan zijn!
Waarom Bourges 25/05/2025 zaterdagmorgen om 7u05 werd gelost? Wat was de doorslaggevende factor om over te gaan tot lossen met de gekende weersomstandigheden in het verschiet? Had men wel met de slechte weersvoorspelling rekening gehouden? Heeft de Brabantse Unie een inschattingsfout gemaakt, fouten maken is menselijk, maar het worden er wel erg veel?
Zijn we door de strakke wind aan een rampvlucht ontsnapt? Waarschijnlijk wel. Kan het zijn dat de inrichter (Brabantse Unie) de situatie verkeerd ingeschat heeft en er administratief en informatief een tekortkoming was en dat er geen rekening werd gehouden met een eventuele lossingsuitstel?
Was er op het vliegpleintje de zondag 26/05/25 geen evenement voorzien? Was de losplaats op zondag 26/05/25 wel vrij? Was er op zondag niet een allang geplande opendeurdag? Kan het bij een opendeurdag zijn dat er geen shows op een vliegpleintje voorzien waren? Konden er dan nu zondag hier wel zoveel vrachtwagens terecht? Vele vraagtekens welke om een antwoord vragen!
Als we verder doorbomen op deze kwestie dan is het geweten dat het de KBDB is welke de nationale vluchtkalender opstelt. De verschillende vluchten worden dan door hen toegekend aan een organisator zoals hier voor Bourges 1 de Brabantse Unie. Is het dan niet de taak en de verantwoordelijkheid van de KBDB om na te zien dat in geval van niet kunnen lossen op de voorziene datum, dat er dan probleemloos mag gewacht worden tot de dag nadien of zelfs nog later? Dit tot op het ogenblik dat de duiven in gunstige vliegomstandigheden kunnen worden gelost?
Wie als lossingverantwoordelijke de eindbeslissing moet nemen, het is geen pretje. Lossen met goede weersvoorspellingen is zelfs niet altijd zo eenvoudig, zelfs niet met alle beschikbare voorhanden zijnde informatie kanalen. Lossen met wankel of wispelturig weer brengt altijd een soort risico met zich mee. Een goede lossing is pas een feit als de duiven goed arriveren. Maar lossen en geen rekening houden met de voorhanden zijnde informatie zoals over de beschikbaarheid van de losplaats is zeker uit de boze.
Moet er niet eens nagedacht worden over één plan B bij grote lossingen? Voor iedere grote vlucht met tienduizend duiven en meer zou er een tweede optie voorzien moeten zijn om uit te wijken naar een andere losplaats voor het geval er zich een geval van overmacht voordoet. Onverwachte situaties kunnen zich altijd voordoen, daarop inspelen is geen overbodige luxe maar een must ALS het welzijn van onze duiven op de eerste plaats komt te staan!
Mag het geweten zijn? Tot op heden woensdag 28/05/2025 is er nog steeds GEEN communicatie of transparantie hieromtrent, en de liefhebbers vragen naar openheid.
Dit artikel is een simpele vaststelling en doet GEEN afbraak aan de verdiende winnaars, zij waren en zijn de BESTE van het weekend.
Wat noemt men communicatie? = Het overdragen of uitwisselen van informatie.
Wat noemt men transparantie? = Openheid en duidelijkheid.
Als het goed is zeggen we het ook. Gisteren is een eerste stap gezet naar communicatie en transparantie toe. Met Limoges één dag vooruit te schuiven terecht of niet terecht, er is gecommuniceerd!
https://www.facebook.com/Duiven-aanmelding-496981040791030/
Stas PJ