peter hok

Vrijdagmiddag heb ik rond 12u de jonge duiven gevoerd. Daarna zelf een boterham gegeten en de kweek- en vliegduiven voor Issoudun verzorgd. Rond 15u even koffie gedronken en daarna de overnachtjongen in de mand gezet en hun ringnummers op de poulebrief genoteerd.

Vervolgens 140 jonge duiven gepakt en in de mand gezet, drinkgootjes eraan en was het al 17u. Snel weer gegeten en de meldsite van PIPA bekeken, want de Agen duiven konden wel eens vroeg vallen. Om die reden mijn buurman gebeld en hem bereid gevonden om mijn duiven in te manden.

Vrijdagavond heb ik tot 22.30u de duiven van Agen opgewacht, daarna snel naar bed en om 5u weer op. Eerst weer op de duiven van Agen gewacht, daarna die van Sens in de regen, en als laatste op de jonge duiven. Daarna de overige duiven verzorgd, de douche ingestapt, gegeten en naar het lokaal met de klok.

Tussentijds Comb. de Pijper gebeld of zij mijn klok van Agen mee konden nemen. Om 20.15u was ik terug van het lokaal en heb ik de duiven van Sens gescheiden en de nagekomen jongen verzorgd. Om 21.30u was ik weer binnen en zag ik mijn echtgenote sinds vrijdagmiddag 12u weer eens.

Eigenlijk moest ik zaterdagavond om 21.30u nog een half uur naar Hoogerheide rijden. Men vond het vreemd dat ik daar niet was om een bos bloemen in ontvangst te nemen, dus gaven ze die maar aan degene die 2e speelde.

AANKOMEND WEEKEND

Aanstaande zaterdag Péronne (215 km) met waarschijnlijk sinds maanden een oostenwind, al zijn diverse weersites daar nog niet over uit. Voor de liefhebbers van Rayon 1 en 2 hoop ik op een oostenwind, dat betekent voor mij 2,5 uur vliegen en voor de verste afstanden zo’n 3 uur, dat is perfect te doen.

Het gedegen opleren werpt tot nu zijn vruchten af. Van de 140 zijn er nog vier weg en enkele tegen de draad. Bij mijn buurman en schoonvader alles thuis. Die duiven hebben dezelfde opleerschool gehad, we rijden immers samen.

ZW wind kost meer pluimen dan een kopwind met 30 graden, de bewijzen liggen er al jaren. De verliezen met de jonge duiven zijn vaak met een harde wind vanachter en een late lossing op de eerste vluchten.