Over lossingen

Zondag 16 juni 2019. Er zijn van die weken dat het een nadeel is dat ik niet meer aan de actieve duivensport deelneem. In een week dat er weinig nieuws is kan ik niet zoals andere schrijvers terugvallen op de belevenissen op eigen hok. Mij resten dan hoogstens herinneringen of ervaringen waarover ik kan uitweiden. Echter er zijn ook weken dat het een voordeel is dat er niet meer zelf wordt deelgenomen. Het betreft weken waarin de emoties hoog oplopen, vooral door slechte of moeizame lossingen. Als waarnemer aan de zijlijn kan ik dan rustig alles afwegen en een oordeel vellen zonder beïnvloed te worden door (vele) lege broedvakken op eigen hok.

Helaas waren er de afgelopen weken een aantal slechte en moeizame lossingen. De kroon spant natuurlijk de lossing van afdeling 5 in Vierzon van vorig weekeinde. Hierover kan het oordeel kort zijn. Hierbij zijn elementaire fouten gemaakt. Fouten zoals te laat en te kort rijden, te snel lossen en het niet goed communiceren over en het interpreteren van weerbeeld. Daarnaast hebben in mijn ogen oneigenlijke redenen een rol gespeeld bij de losplaatskeuze. Afdeling 5 heeft het uitgebreid geanalyseerd en beterschap beloofd. Helaas komen hierdoor de vermiste duiven niet terug.

Echter ook dit weekeinde waren er op zijn minst moeizame lossingen. Hierbij denk ik dan vooral aan de lossing van Nationaal St. Vincent en de lossing van afdeling Noord Holland in Pontoise. Beide lossingen lijken uiteindelijk nog redelijk tot goed af te lopen vandaar de kwalificatie “moeizaam”.

Echter voor beide vluchten vraag ik mij af “waarom”? Allereerst St. Vincent. Hier was het satellietbeeld bij de lossing al niet optimaal om het mild te verwoorden, terwijl boven Parijs op vrijdagavond het ronduit slecht zou worden. Om over het weerbeeld op zaterdagmorgen in België en Nederland maar niet te spreken. De foto’s van de gearriveerde duiven spraken in de meeste gevallen boekdelen, regen op de pet. Beter was het in mijn ogen geweest om een dagje te wachten. De weerbeelden van gisterenmiddag en de voorspellingen voor vandaag waren beter.

Maar goed de gemiddelde overnachtfond liefhebber klaagt niet zo snel. Echter doorklokken op zondagmorgen voor enkele Noordelijke afdelingen is ook voor deze groep inmiddels wel een bijzonderheid.

Een nog onbegrijpelijkere lossing was echter die van de afdeling 6 Noord Holland. De lossingsverantwoordelijken aldaar doen het sinds de blunder op de eerste jonge duivenvlucht van 2017 best goed maar gisteren kwam er een negatief streepje bij op hun track record. Waarom men als enige in Noord Frankrijk reeds om 8:00 uur loste is/was mij een compleet raadsel. Vooral omdat ook de afdeling Zuid Holland op dezelfde losplaats stond en de deuren dicht hield. Misschien had dit laatste overigens met het vertrek van de Noord Hollandse duiven te maken? Er zijn helaas geen beelden van de lossing. Na een goed begin van het seizoen zit in het leveren van lossingsbeelden al een tijdje de klad.

Echter op grond van de satellietbeelden meen ik te kunnen concluderen dat de duiven van Noord Holland een prima vertrek hadden. Helaas troffen de duiven Noordelijker hetzelfde slechte weer als de duiven van St. Vincent. Gek genoeg was dit voorspeld en niet zo verwonderlijk loste geen enkele andere afdeling de duiven in de vroege ochtenduren. De vraag rijst waarom Noord Holland dan wel?

In retrospectief kan dezelfde vraag vorige week voor vrijwel alle lossingen gesteld worden. Waarom lost de ene afdeling wel op zaterdag en waarom de andere niet. Waarom rijdt de ene afdeling al op zaterdag en de andere pas op zondag? Het ontbreekt mijns aan coördinatie misschien zelfs regelgeving.

In het verleden werd nog wel eens gewezen naar het vervoersreglement of de risicotabel lossingen. Het laatste document lijkt bij het grof vuil te liggen want op grond hiervan had er vorige week zaterdag geen duif gelost mogen worden. Het eerste document ligt vermoedelijk bij alle verantwoordelijken onder een dikke laag stof. De laatste aanpassing is van 2010 terwijl er sinds die tijd al het nodig gebeurd is in en rond het vervoer / lossen.

Kortom werk aan de winkel voor Maurice en co als je het mij vraagt! Of de sector Transport. Werk om de huidige vluchten goed te laten verlopen lijkt mij minstens zo belangrijk als het werken aan de toekomst van de duivensport. De fouten in afdeling 5 leidde deze week bijvoorbeeld in een forse terugloop van de deelname. Logisch natuurlijk maar geen goede zaak voor de sport.

NOORD HOLLAND:

In Noord Holland leidde de moeizame, te vroege, lossing in Pontoise tot een concours dat bijna een uur en 25 minuten open staat op afdelingsniveau. Lokaal stond het soms nog veel langer open.

Zoals altijd bij dit soort vluchten zie je dat vrijwel geen enkel hok een sterke serie klokt. De dubbele overwinnaars van de vlucht, Jan van Vliet en Jan van Mastrigt moeten na twee vroege duiven bijna 15 minuten wachten op nummer drie (nog altijd 42e in de uitslag tegen 6388 duiven) en vervolgens maar liefst 35 minuten voordat nummer vier arriveert (501e). Een beeld dat je niet alleen bij deze topliefhebbers zag maar ook op vele andere hokken. Ook de spreiding van de vroege duiven gaf aan dat het een allesbehalve normale vlucht was. Gelukkig zijn vrijwel alle duiven inmiddels op hun hokken teruggekeerd.

De winnaars per Kring:

Kring 1: Johan Hoogland, Alkmaar – 1342 mpm

Kring 2: Pieter Springer, Marken – 1317 mpm

Kring 3: J. Vogelzang, Heemskerk – 1322 mpm

Kring 4: van Vliet & van Mastrigt, Aalsmeer/Schiphol Rijk – 1357 mpm

Kring 5: Dave van Zon, Amsterdam – 1318 mpm

In de afdeling Noord Holland kon het concours van St. Vincent gisterenavond nog niet gesloten worden. Althans vijf van de zes NIC’s hebben nog niet afgeslagen. Op het overzicht van de winnaars per rayon dient u dus te wachten tot volgende week. Ook om fouten te vermijden.

Doordat vorige week de vluchten uitgesteld werden naar Zondag heb ik de winnaars nog niet geplaatst dus bij deze.

De Dagfondvlucht Bourges werd dus reeds op zaterdagmiddag terug gebracht naar Fontenay en kende een prima verloop met een dubbele overwinning voor Marit en Martijn Kramer uit Wormer. De prijzen waren er in iet meer dan 30 minuten uit.

De winnaars per Kring:

Kring 1: Piet Zandvoort, Alkmaar – 1350 mpm

Kring 2: Niels de Groote, Wieringerwerf – 1347mpm

Kring 3: Remco Martens, IJmuiden – 1341 mpm

Kring 4: Marit & Martijn Kramer, Wormer – 1370 mpm

Kring 5: Henny La Grouw, Amsterdam – 1366 mpm

Bij gebrek aan een foto Hokken Henk Moot

In de vroege zondagmorgen waren ook de duiven gelost in Duffel voor hun zoveelste Vitessevlucht van het seizoen. De snelste van het pak was voor vriend Henk Moot uit Den Helder. Na een aantal moeizame jaren begon de revival vorig jaar, vooral bij de jongen. Zijn opmars zet zich dit jaar voort. Na al prima resultaten eerder dit jaar volgde afgelopen zondag het voorlopige hoogtepunt middels een snelste van de lossing!

Kring 1:

  • CC1A: Henk Moot, Den Helder – 1628 mpm
  • CC1B: Jan Kuypers, Alkmaar – 1623 mpm

Kring 2:

  • CC2A: Comb. Pronk-Stigter, Westerland – 1619 mpm
  • CC2B: Jelger Klinkenberg, Noord Beemster – 1607 mpm

Kring 3: G.M. van de Paverd, Haarlem – 1625 mpm

Kring 4: Marcel Kroon, Assendelft – 1612 mpm

Kring 5:

  • CC5A: Rens Schrijver, Amsterdam – 1594 mpm
  • CC5B: John van Duren, Amstelveen – 1592 mpm

VERGELIJKING SPELVERBANDEN:

Deze week een beetje een moeilijke vergelijking door dat in één spelverband de Dagfondvlucht uitdraaide op een ramp. Natuurlijk zie je dit al terug in het relatief grote aantal deelnemers op het eerste blad, zeker voor G&IJ, maar vooral in de concoursduur. De mannen in dit sterke rayon klokten op maandagmorgen nog door!

Gek genoeg heeft het gigantische snelheidsverschil tussen zaterdag en zondag bij een normaal concoursverloop geen invloed op de relatieve duur. Zie de cijfers van de overige spelverbanden.

Opmerkelijk is ook deze week de zeer geringe deelname op de Dagfond in District1. Met 340 duiven en 40 deelnemers voldoet dit spelverband al voor de tweede keer niet aan de regels van diverse landelijke competities.

Heel serieus kunnen de uitkomsten van deze analyse voor dit spelverband bij deze spelsoort dan ook niet genomen worden.

De cijfers:

Kring Losplaats deelname Deelnemers Snelheid 1e Snelh.laatste Deeln. op 1e blad
Afd5 G&IJ Vierzon 1230 77 1215 503 39
Afd4.D.1 Mnt Lucon 340 40 1996 1824 23
Afd6.Kr.1 Fontenay 1331 83 1350 1219 35
Afd6.Kr.4 Fontenay 1001 66 1370 1252 33
Afd6 Kr.5 Fontenay 1212 81 1366 1241 31
Kring Losplaats % liefhebber blad 1 % snelheidsverlies
Afd5 G&IJ Vierzon 51 59
Afd4.D.1 Issoudun 58 9
Afd6.Kr.1 Fontenay 42 10
Afd6.Kr.4 Fontenay 50 9
Afd6 Kr.5 Fontenay 38 9

Afgelopen zaterdag/zondag vond er niet alleen een Dagfondvlucht plaats maar ook een Vitessevlucht. Ook hier toch wel een aantal opmerkelijke uitkomsten.

In District1 wordt toch wel erg zwak gespeeld. Er staan weinig hokken op het eerste blad en het concours staat twee keer en zelfs wel drie keer tot vier keer zo lang open als in de andere spelverbanden. Wellicht speelt het doorschieten van duiven onder invloed van de harde staartwind een rol.

Echter ook de trend van het niet zo serieus nemen van de Vitesse lijkt wederom te worden bevestigd. Het algemene beeld dat in District1 slechts een klein groepje om de knikkers speelt lijkt hiermee zo langzamerhand de realiteit te zijn. Niet alleen op de Vitesse maar ook op de Dagfond.

Opmerkelijk snel waren de prijzen vervlogen in Kring 1 van de afdeling Noord Holland. Een relatieve concoursduur van 4% mocht ik nog niet eerder opschrijven.

Kring Losplaats deelname Deelnemers Snelheid 1e Snelh.laatste Deeln. op 1e blad
Afd5 G&IJ Peronne 1798 124 1502 1389 46
Afd4.D.1 Chimay 1642 110 2268 1875 29
Afd6.Kr.1 Duffel 1148 95 1628 1567 33
Afd6.Kr.4 Duffel 1208 82 1612 1511 38
Afd6 Kr.5 Duffel 1468 88 1594 1462 41
Kring Losplaats % liefhebber blad 1 % snelheidsverlies
Afd5 G&IJ Peronne 37 8
Afd4.D.1 Chimay 26 17
Afd6.Kr.1 Duffel 35 4!!
Afd6.Kr.4 Duffel 46 6
Afd6 Kr.5 Duffel 47 8

Komende week hopelijk beter vergelijkbare vluchten.

OP EIGEN HO(N)K:

Hierover valt werkelijk niets te schrijven. De weken kabbelen voort. Zonder echte highlights maar gelukkig ook zonder lowlights.

Tot volgende week,

Michel