We zijn weer een weekje verder en alle kweekduiven zitten op eieren, zoals verwacht zullen de eieren van Nadal X Eurolien wel onbezet zijn en de duivin MataHarry heeft slechts één ei gelegd of de tweede moet eruit zijn gekwakt, maar ik heb niets gevonden. Ook was er een duivin kld Fideel die het moeilijk had met het leggen van haar tweede ei en ze kon geen kant meer op, nadat ik haar in de schotel lag werd ook direct het ei gelegd maar lopen en vliegen ging moeilijk. Nu enkele dagen later zie ik haar goed herstellen , ik heb wel water in de broedbak staan en ook voer ik daar. Dus hoeft ze zich zo min mogelijk in te spannen om aan haar behoeften te komen. Haar eieren zijn bezet dus daar zit ik niet over in en het ene ei van Sky X MataHarry zal wel onder koppel 10 belanden zodat zij opnieuw kunnen gaan paren en eieren leggen. Dit weekeinde hoorde ik weer een melker beweren dat zijn (goede) duivinnen op tienjarige leeftijd nog niks dan bevruchte eieren leggen en zelfs dertienjarige doffers nog volop bevruchten , ik schud dan ja maar denk het zal wel.

Ook hoor ik diverse verhalen wijzend naar de grote duivenverkopingen de laatste tijd en krijg dan het gevoel dat deze verkoop van duiven voor 2,7 mil. of een verkoping van 5 mil. nog de drijfveer van sommige liefhebbers is om te duivensporten. Jammer daar de duivensport in eerste instantie een hobby behoord te zijn. Ik vermoed ook dat als deze gedachten de overhand krijgt het slagen in de hobby dan zeker niet zal gebeuren daar je bij de minste tegenslag van de kaart ben. Gewoon je hobby beoefenen en dagelijks genieten dat je met het emmertje en het schrapmes het hok in kunt en de rest in de hobby is bijzaak. Genieten van een goede duif in je handen, genieten als de duif zijdeachtig aanvoelt, genieten als de duif een prachtige vleugel heeft maar vooral als de duif een sterke rug bezit. want een goed geraamte vormt de duif , alle aanhechtingen zitten er immers aan vast.

Dit weekeinde zaten we weer gezellig met enkele melkers bij elkaar en iets wat niet wekelijks gebeurt maar nu wel en enkele duiven passeerde de handjes en eens werden we het totaal niet , ieder had een andere mening. Zelf heb ik (en dat schijnt er dus op te wijzen dat ik absoluut geen kenner ben) al een gevoel bij het aanpakken van een duif en vaak verandert dat niet als ik zijn onderdelen bekijkt. Zoals ik al eerder schreef de sterke rug , een zachte pluim maar ook een goede ventilatie tussen de laatste drie slagpennen vind ik belangrijk maar wie ben ik.

Mijn mening en die blijf ik houden is dat passie , een goed hok , goede regelmaat maar vooral heel goede duiven belangrijk zijn om te slagen. En geloof me deze voorwaarden zijn allemaal aanwezig bij mijn grote voorbeeld in Reeuwijk.

Deze week las ik dat we komende week het concept vluchtprogramma kunnen verwachten en ik hoop dat dan ook aangegeven wordt welke vluchten in afdeling 5 tellen voor de nationale kampioenschappen. Ik hoop dat de afdeling dan ook rekening houd met de regelgeving voor deze kampioenschappen zodat we samenspelen binnen de afdeling creëren die aan die eisen voldoen, het zou sneu zijn als sommige grote mannen niet in aanmerking komen omdat in hun samenspel te weinig liefhebbers deelnemen terwijl een ander die achter hun hok pas duiven kreeg maar in een ander samenspel zit wel op het podium zou komen te staan, dit kan en mag niet voorkomen en zal zeker een zaak gaan worden voor de commissie eerlijk spel. Trouwens als echte lijstenfreak vind ik dat meten van verschillende kampioenen moeilijk is en zoals ik ook weer hoorde maar nu niet naar toe wil dan gaan we het wederom hebben over de rol van wind en ligging, dus nu niet.

Wel wil ik er nogmaals op wijzen dat ik graag de manden in de duivenwagen graag horizontaal geladen zou zien worden en dat door de wagenbegeleiders er op wordt toegezien dat de verenigingen waar gestart wordt met laden dan wekelijks een rij lager beginnen te laden en dan wisselen de daarna volgende clubs ook automatisch van plaats. Ook dit is weer iets voor de commissie ,,eerlijk spel,,. Nu blijven de geruchten maar hardnekkig circuleren dat de grote mannen in de duivensport altijd aan de buitenkant van de wagen zitten daar waar de deuren het eerst geopend worden en zij daar dan ook enkele rijen vol hebben. Ik zeg ,,wat ik hoor,, maar geloof dit niet ook omdat de convoyeur de laadplek aangeeft, maar om deze geruchten te ontkrachten zou horizontaal laden een optie voor mijn afdeling kunnen zijn.

Voor de komende week zijn de weersverwachtingen goed om de duiven weer lekker te laten vliegen alleen is er wel al veel vuurwerk in de lucht dus is het oppassen geblazen.

Ik ga het de ether ingooien dus tot de volgende rondom.

Kees Commijs

Racing Pigeon Whisperer.