Ik ben maar een simpeler Rotterdamse postduivencoach , niet achterbaks en recht voor zijn raap en heb wat (in mijn ogen ) simpele zinnetjes gekopieerd en geplakt en hoop dat dit vele ogen opent. Ik vind het tegenstrijdigheden maar weet uiteraard de reden niet . Eigenbelang ? Financieel gewin ? Heb ook het NPO hierover gebeld met de vraag hoe ken dit nou ?  Houden jullie geen toezicht op de gang van zaken en het nakomen van afspraken . Dan kun je beter alle statuten en reglementen in de prullenbak droppen. Ik erger mij er erg aan.

In deze week  van afdeling 5

Op vrijdag 11 augustus kan er worden ingekorfd voor de eerste natourvlucht vanuit Duffel N32. Er gaan 30 duiven in de mand en de vrachtprijs is 65 cent per duif. De dieseltoeslag komt hier nog bovenop. Er wordt in 1 keer gelost.

Zaterdag 12-08-2023

Bericht 12.05 uur: Inmiddels is het lossen in Duffel ook gestart. Rood is om 12.00 uur gelost, Wit gaat om 12.10 uur en Blauw om 12.20 uur. Iedereen veel succes straks met de aankomsten.

Update 09-08 13.45 uur: In verband met de hogere temperaturen die verwacht worden, zal voor Pt Saint Maxence F32 het aantal duiven verlaagd worden van 27 naar 25 per mand. Let op: 25 duiven en niet 23!!

HET NPO<

Hitteprotocol van kracht

Gezien de op dit moment te verwachten temperaturen is voor de inkorvingen van de jonge duiven op donderdag 10 augustus 2023 het hitteprotocol van kracht. Voor de vrijdag inkorvingen is er geen hitteprotocol van kracht.

Het hitteprotocol is te vinden op onze site als onderdeel van de statuten en reglementen.

Het hitteprotocol bevat ook kaarten met instructies voor liefhebbers, verenigingen, vervoerders en organisatoren. Klik op de betreffende kaart hieronder om het bestand te openen
kaart met instructies voor de liefhebber

Vervoerderskaart
Hitteprotocol versie 2.0
1. Controleer voorafgaand aan het seizoen en eventueel nogmaals
voorafgaand aan de zomerperiode of alle ventilatoren goed werken.
2. Verlaag het aantal duiven per mand:
– tot 23 duiven in een grote Ruco-mand (98,5 × 90,0 cm; 8625 cm2
binnenwerks);
– tot 20 duiven in de kleine Ruco-mand (93,0 × 81,0; 7533 cm2
binnenwerks) en Oomens mand;
wanneer tijdens het inkorven, ophalen, aanvoeren, overladen en/of
rijden naar de losplaats buitentemperaturen kunnen voorkomen van 25
°C of hoger.
3. Laat de bovenste mandenrij leeg. Daarna eventueel de één na bovenste,
derde bovenste, enzovoort.
4. Controleer voor vertrek naar de losplaats de route op ongelukken,
wegwerkzaamheden en files.
5. Vervoer de duiven ’s nachts in een duistere wagen.
6. Parkeer de duivenwagens indien mogelijk in de schaduw.
7. Geef de duiven tijdens het vervoer extra drinkgelegenheid:
– geef de duiven voor het vertrek naar de losplaats de gelegenheid om te
drinken gedurende 1 uur alsook direct na aankomst op de losplaats tot
aan/vlak voor de lossing;
wanneer tijdens het inkorven, ophalen, aanvoeren, overladen en/of
rijden naar de losplaats buitentemperaturen kunnen voorkomen van 25
°C of hoger.
– geef de duiven na elke 4,5 uren rijden de gelegenheid om te drinken
gedurende minimaal 1 uur;
bij een actuele temperatuur in de duivenwagen van 28 °C of hoger
zoals gemeten door het meetsysteem in de wagen (Reglement Vervoer
en Lossingen NPO, artikel 7.6) dan wel een buitentemperatuur tijdens
het rijden van 25 °C of hoger

We vlogen deze week met de jonge duiven Pont Ste Maxence en ondanks het hitteprotocol gingen er vijf en twintig duiven in de reismand.  Zaterdagochtend was het niet best in Pont Maxence en zelfs wat lichte motregen. Het verbeterde snel maar dan weet je dat je altijd nog wat damp door de opwarming van het verwarmen van het aardoppervlak krijgt ,des ondanks werd er om 11.15 gelost, vele duiven moesten de andere dag nog de thuishaven zien te bereiken. Een uurtje later was vermoedelijk beter geweest maar van achteren kijken we de ezel wederom in zijn r..t.

Duffel werd dus in groepen gelost  waar er in één keer gelost zou worden. Achteraf denk ik dat het in groepen lossen geen verkeerde beslissing is geweest daar anders de duiven van Rood en Wit vermoedelijk helemaal het oosten waren ingestormd en via de noordkant tegenwinds thuis hadden moeten zien te komen. Maar uiteraard zal deze postduivencoach het wel niet juist zien, jammer dan, maar het is wel mijn visie.

Hier kwamen op beide vluchten (erg) vroege duiven boven het hok maar vooral met de jonge duiven is het binnen lopen dit jaar een drama. Er waren er al vijf toen de eerste zich na 10 minuten liet afpiepen. Het is niet anders. Het systeem van voeren met volle silobakken is prima, daar er nog nooit zoveel vroege duiven kwamen als dit jaar maar daarnaast heb ik de jongen teveel vrijheid gegeven met het idee dat komt wel goed , nee dus. Dus komend jaar anders voeren, maar toch na een luisterend binnen halen.

55 jaar duiven maar nooit te oud om kennis te vergaren en op te doen .

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach