We zijn een weekje verder en natuurlijk waren er ontwikkelingen waar je vraagtekens bij zet. Ergernissen zijn er over de wekelijkse dieseltoeslag die de afdeling de liefhebbers oplegt en de vraag is waarom daar de dieselprijs toch variabel was en is. Nu deze week werd opeens het eerste jonge duivenconcours gesplitst op afstand, maar raar is dan dat Gouwe IJssel wel naar Lennik ging, Ook de move om van Melun naar Pontiose te gaan was niet echt te volgen, kort door de bocht gezegd er werd en wordt gewoon maar wat aangerommeld. Dan het Hitteprotocol, terwijl die waardes niet eens gehaald en voorspeld werden. Scheelde over het jonge duivenconcours alleen al bijna 900 manden meer in de containers, dus vermoedelijk heeft er een wagen extra moeten rijden. Vraag is wie bepaalt dit allemaal , wie het betaalt is dus niet de vraag dat doen ,,wij de liefhebbers,, desnoods in een nacalculatie. Mijn mattie zegt altijd ,, Kees laat gaan , maak je er niet druk over, geniet en blijf bij je hobby, maar toch.

Daar was echt heel weinig aan te genieten deze week , voorbereiden op de jonge duivenvlucht ging niet omdat mijn wagen van maandag tot donderdag bij de garage gerepareerd werd, dus ff lappen er niet inzat. We korfde dus de duiven in voor Pontiose en voor Duffel jonge duiven. De duif op Pontiose verraste mij omdat Compulive waar toch ook goed voor betaalt dient te worden weer eens niet werkte . Maar verrast of niet hij had niet vroeger gezeten dus de vlucht was kort gezegd gewoon pet.

Duffel jonge duiven was een heel ander verhaal naar dat later bleek, een donker kras doffer kwam vroeg de put in en zwevend als een weduwnaar naar het dak van het pand en een minuut daarna zat de hele put vol met draaiende zwevende duiven die op het dak vielen, ik kon schudden en roepen wat ik wilde maar er viel er geen eentje , uiteindelijk filmde ik het zooitje op het dak ( stuurde het filmpje gelijk door aan een duivenmelker , ook een beetje als bewijs) wat inmiddels vol liep maar en er had er nog geen eentje gepiept, op minuut 35 kwam er uiteindelijk eentje de plank op, maar voor mij was de pret er al af, ook dat is duivensport.

Niks positiefs dan , Ja, maandagavond belde Herman Calan uit Hoofdplaat, De Witkop die op de vlucht van Barcelona zat was bij hem binnengelopen, met hem gesproken en verteld dat de Witkop op missie was , prijs was meegenomen maar de doelstelling was dat zij Barcelona zou volbrengen. Meneer Calon zei dat de duif erg vermagerd was en dat hij hem een weekje zou verzorgen om dan te lossen. Voor het lossen zouden we nog contact hebben. Vanmorgen knipperde het antwoordapparaat en ik zag dat ervanuit Hoofdplaat gebeld was en belde gelijk terug. Mevrouw aan de lijn en de boodschap was duidelijk de Witkop was nog mager, toch besloot ik om te vragen om haar te lossen daar de wind uitermate gunstig was en juist dat mindere gewicht dan wel eens gunstig kon zijn. Kortom dat gesprek was rond elf uur en even voor half één viel de Witkop hier op de plank. Geen prijs maar ik ben zo trots op dit duivinnetje wat gewoon haar missie volbracht, van de lievelingsstad van Ienepien naar Rotterdam, met wel eens waar een pitstop onderweg. Gelijk Herman Calon gebeld en hem nogmaals bedankt voor de verzorging. Zelf had hij haar liever nog een weekje langer verzorgd  maar het is gegaan zoals ik dacht dat het zou gaan. Dhr Calon had het over een verschrikkelijke lossing van de duiven in St Vincent en idd ik heb die beelden bekeken, wie lost er nu in hemelsnaam tussen geparkeerde en rijdende auto’s en lichtmasten op een parkeerplaats , dommer ken echt niet. Maar wie goed doet die goed ontmoet is al een oud gezegde en ….. Herman Calon pakte een mooie vroege duif op St Vincent, gefeliciteerd .

Tot de volgende rondom.

Kees Commijs Postduivencoach.