Voorwoord bestuur


We zijn los, het seizoen loopt, de eerste overwinningen zijn behaald. Mooi, want dat is waar we het als liefhebbers allemaal voor doen. Helaas is de start van het seizoen ook gepaard gegaan met commotie. Onrust over vermeende kou, over de toekomst van de sport, over het NPO Bestuur, over de pilot in Zeeland. Jammer omdat het afleidt van dat waar we allemaal van houden: de sport! Maar goed, blijkbaar kan vernieuwing en verandering niet zonder commotie. Op zich niet erg, maar wel jammer dat betrokkenen die hun uiterste best doen daarmee ook te maken krijgen met intimidatie en bedreigingen. Discussie voeren: prima. Het met elkaar oneens zijn: geen probleem. Laten we echter zorgen dat het blijft gaan over het gezamenlijke doel: behoud van de sport. Randvoorde hierbij is dat het collectieve belang het uitgangspunt is en daarbij kan het dus voorkomen dat individuele of lokale belangen ondergeschikt zijn aan het collectieve belang. 

De discussie en commotie leert ons echter ook dat er vele mensen zijn die zich zorgen maken over de sport, het welzijn van de duiven. En dat is iets waar we als NPO (en internationaal ook als UWEPA en FCI) iets mee moeten. Afgelopen week is er contact geweest met Het Spoor, ook zij ervaren commotie. Gerrit Knol vertelde ook dat hij graag samen met de NPO wil zorgen dat liefhebbers van onze mooie sport beter geïnformeerd worden. Op dit moment worden er daarom concrete afspraken gemaakt om via diverse kanalen de liefhebbers vaker te informeren over enerzijds het proces van GPS2021 en anderzijds over de (sub)doelen, effecten en voortgang van de verschillende deelprojecten binnen GPS2021. Dit gaan we doen via onze eigen media (ODH, websites, Facebook) én via Het Spoor.

Dit betekent voor iedereen die betrokken is bij GPS2021 dat er niet alleen achter de schermen hard gewerkt moet blijven worden om vooruitgang te boeken. Het betekent ook dat er vaker stil gestaan moet worden bij 'wat kunnen we melden'. Tot op heden communiceerden we op het moment dat zaken duidelijk waren, dit om onrust en verwarring te voorkomen en om te kunnen focussen op het proces en het boeken van vooruitgang. In de praktijk leverde deze keuze onlangs onrust en onduidelijkheid op. Dat betreuren we uiteraard, want het is niet de intentie om onduidelijk of onrust te creëren.

Afbeeldingsresultaat voor positiefWij gaan er van uit dat we samen met alle liefhebbers (gaan) werken aan GPS2021. Heeft u vragen, suggesties laat het horen. U kunt uw input of mening geven door ons te mailen of te bellen. Of u kunt u uw bijdrage leveren door actief deel te nemen aan één van de project/klankbordgroepen. Zo ontstaat het beste resultaat, mits we uiteraard op een nette, positief kritische manier de discusies kunnen voeren. 


Maurice van der Kruk, voorzitter
namens uw bestuur
 
 

WEDSTRIJDEN
Actueel overzicht vluchtdata en - tijden
 

Kijk voor het actuele overzicht van de data en vluchttijden van de geplande wedstrijden op de website van de NPO. Per afdeling is te zien welke vluchten gepland staan. Zodra de lossingstijd bekend is, wordt deze vermeld. 
 
Wie lost waar?
 

UIT DE PRAKTIJK
Operation Name change

Door: Samantha de Laat - Bruls & Erik de Laat - secretariaat PDV De Zwaluw, Venray
 
Na ontvangst van de e-mail, op zaterdag, over de vernieuwde methode omtrent de hoklijsten werd er in huize "de Laat – Bruls" gevloekt en gescholden. Pas drie maanden was het secretariaat in onze handen en we durfden op dat moment wel te zeggen dat we er even spijt van hadden. Er werd iets van alle verenigingen en vooral secretariaten gevraagd, wat binnen 14 dagen geregeld moest zijn. Een schier onmogelijke opgave, zo leek het. Hoklijsten met entlijsten controleren, eigendomsbewijzen controleren én als klap op de vuurpijl in de NPO bestanden 100% controle op naam. En dan nog al onze leden helpen waar nodig als er problemen waren. Waar je het ene moment heel blij bent dat we een grote vereniging hebben, was dit een moment dat we even heel hard baalden dat we 41 leden hadden. 
 
Wetende dat we op maandagavond onze vliegvergadering hadden en nóg meer wetende dat we met een goed, gedegen en gesloten verhaal aan moesten komen, nam Erik diezelfde zaterdag nog de telefoon en zocht contact met de NPO voorzitter Maurice van der Kruk. Gevalletje "NPO zadelt ons hiermee op op zaterdag, dan zullen jullie ons ook antwoorden moeten geven." Groot was dan ook de verbazing dat die antwoorden ook kwamen! Een telefonische afspraak werd gepland voor zondag en zo hadden wij de tijd om voorwerk te doen, wat rond te bellen bij mede-bestuursleden over de huidige stand van zaken en online om te kijken waar we tegen aan zouden gaan lopen.
 
Zondag volgde een bijna 2 uur durend, ontzettend constructief gesprek tussen Erik en Maurice wat ons enorm veel moed gaf. We gingen ervoor. Wij durfden dit aan. Met Maurice en NPO bureau naast ons, gingen we deze operatie aan. Nu moesten we alleen zorgen dat we het goed overbrachten naar onze leden. Zo duidelijk, overzichtelijk mogelijk. Want je vraagt toch veel van je leden. 
 
Tijdens de vergadering werd het hele issue inclusief een door ons opgesteld werkplan voorgelegd aan de aanwezige leden en werd met de leden besproken:
  • wat we van hen nodig hadden
  • wat wij als secretariaat moesten doen
  • welk deel bij het bestuur lag
  • welk deel de verantwoordelijkheid van de liefhebber zelf was.
Natuurlijk volgde her en der in eerste instantie wat gemopper maar uiteindelijk werden duidelijke afspraken gemaakt en eigenlijk liep alles vanaf dat moment heel erg soepel. Vanuit ons, het secretariaat, dan ook hier nogmaals een enorm woord van dank. Zo'n enorme operatie kun je alleen tot een succes maken met de hele vereniging en met medewerking van alle leden en het hele bestuur. 
 
Eenmaal alle hoklijsten, gecontroleerd met entlijst, in huis, begon het op naam controleren. Wetende dat we hier op wat online problemen zouden stuiten, had Erik korte lijntjes met Maurice. Waar mogelijk werden deze direct opgelost, wat het controleren makkelijker maakte. Is het digitale deel van MijnDuivensportbond.nl nu af en perfect? Nee, er liggen nog een aantal zaken waar we tegenaan gelopen zijn die nog moeten worden aangepast. Maar zoals met alles; sommige dingen regel je in enkele minuten, andere is meer tijd voor nodig. Maar dat eraan gewerkt wordt is zeker.



Het controleren ging eigenlijk soepeler dan verwacht en op de dag dat ze ingestuurd moesten zijn kon ik, als bestuurslid, de laatste handtekening onder de laatste hoklijst zetten voor 100% gecontroleerde hoklijsten; 29 Hoklijsten in totaal. Uiteindelijk zijn er 136 duiven via NPO Bureau op naam gezet en minstens het dubbele aantal door ons als secretariaat daar waar we die mogelijkheid hadden. Zelfs duiven van 2009 werden nog overgeschreven. Wij denken dat we dan bereikt hebben wat we wilden bereiken.
 
Om onze leden verder te helpen waar kon, hebben we een "Stap voor stap-werkplan” gemaakt voor het duiven overschrijven bij Mijn.Duivensportbond.nl. Voor leden die geen mailadres hebben, hebben we een mailadres aangemaakt van de vereniging, wat bij ons aankomt. Zo kunnen wij als secretariaat digitale overschrijvingen voor hen uitvoeren en/of goedkeuren en zorgen dat digitale meldingen van opgevangen duiven bij ons aankomen en wij de betreffende liefhebber kunnen informeren. Alles om het voor de leden soepeler te laten verlopen, ook wanneer men in de vereniging duiven van elkaar koopt/krijgt/ruilt. Dan hoeft men geen eigendomsbewijzen meer op te sturen. 
 
"Operation name change", zoals wij het hier gekscherend noemden, was een tijdrovende operatie die nooit had kunnen slagen zonder een goede samenwerking met onze leden, ons bestuur, Maurice en het NPO Bureau. Doordat we hier samen goede en duidelijke afspraken mee hebben gemaakt kunnen we nu het seizoen goed beginnen. Eigenlijk is het hierdoor dus goed begonnen. En we hopen dat het de komende jaren alleen maar soepeler gaat. Intussen blijven we in contact over verbeteringen aan MijnDuivensportbond.nl.
 
We raden iedereen aan om MijnDuivensportbond.nl te gaan gebruiken. Het is echt niet zo moeilijk als het eruitziet, zeker niet als men elkaar helpt! Schroom niet om hulp te vragen. 
 
 

NPO BUREAU
Gewijzigde openingstijden 


Maandag 22 april is het NPO Bureau niet bereikbaar vanwege pasen. Vanaf dinsdag 23 april staan we graag weer voor u klaar.
Afbeeldingsresultaat voor pasen
 
 
 

WEDSTRIJDEN
Bezoek aan Kalkar

Door: Rik Postma - Bedum

Zaterdag 13 april 2019 mocht ik als convoyeur mee naar Kalkar (Duitsland). Een mooie trip, want we hebben een mooie lossing gehad in Kalkar. 

"Deze ochtend kregen we hoog bezoek van het NPO namelijk de voorzitter Maurice van der Kruk. Onder toezicht oog van de Maurice hebben we de lossing gedaan. hij was zeer tevreden hoe wij dit als afdeling 10 Noord hebben gedaan. ook waren de papieren en vergunningen prima in orde."

Zowel ik als convoyeur, de twee toppers van chauffeurs en de voorzitter van de NPO waren dik tevreden dat alles top.


 
 

NIEUW: ACTUELE LOSSINGSINFO VIA APP


Vanaf dit vliegseizoen is het mogelijk om via Telegram actuele lossingsinformatie te ontvangen. U krijgt pushmeldingen bij veranderingen. Zo wordt het makkelijker om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen en eventuele veranderingen.

Lossingsinformatie blijft ook via de website toegankelijk. Telegram is een extra optie.

 
Klik hier voor de handleiding van Telegram
 
 

NPO BESTUUR
Begeleiders maken zich klaar!

Zaterdagmorgen 13 april 2019: De gordijnen gaan open, de zon schijnt en het rijp ligt nog op het gras. Een mooie, maar koude heldere ochtend. Duivenminnend Nederland is er klaar voor, de officiële start van het vliegseizoen 2019!

Met het bericht van de IWB in het achter hoofd werden de beoogde lossingstijden in de gaten gehouden. Nadat het bericht voorbij kwam dat Afdeling 10 in Kalkar zou gaan lossen ben ik in de auto gestapt om op deze nieuwe lossingsplaats te gaan kijken. Na een uurtje sturen aangekomen op deze prachtige losplaats voor de lossing. De convoyeurs hadden de zaken goed voor elkaar. Alles gesneden en de manden nog niet op scherp. Om 10.29 werd de boel op scherp gezet. Het aftellen begon en stipt om 10.30 uur gingen de deuren open. Een prachtige lossing, met een zeer goed vertrek.

Daarna was ‘t tijd voor koffie. De chauffeurs en convoyeurs waren goed voorbereid aan de start van het seizoen begonnen. Afdeling 10 blijkt tien nieuwe convoyeurs te hebben kunnen werven waarvan Rik een van die nieuwkomers is die mee op pad was. Wat leuk om te horen hoe de ervaren chauffeurs spreken over deze enthousiaste nieuwkomer. Alle drie waren ze voorzien van de convoyeurspas. Goed om te zien dat Rik was voorzien van een tijdelijke pas, wetende dat de definitieve vanuit de NPO snel volgt.

Ook alle entverklaringen waren netjes geordend aanwezig, afdeling 10 heeft ze tevens op hun website geplaats. Een compliment aan het team van afdeling 10 die het vervoer en lossingen hebben georganiseerd! Doe zo voort!

Maurice van der Kruk
 

JEUGD
Yarno op bezoek bij Combinatie Verweij-De Haan in Mijdrecht


Hallo ik ben Yarno von Hout, ik ben 11 jaar en woon in Biervliet. I beoefen de duivensport al een paar jaar en speel in een combinatie met mijn opa onder de naam Combinatie von Hout en kleinzoon. 

Op 1 december 2018 ben ik naar de Nationale Dagen in Nieuwegein geweest, samen met mijn papa, oma, opa en mijn broertje Yorick. Het was daar heel gezellig en leuk, wat doen ze daar toch veel voor de jeugd. Aan het einde van de dag was er nog een verloting van hokbezoeken. Ik was de gelukkige winnaar van een hokbezoek bij de Combinatie Verweij-De Haan in Mijdrecht, helaas niet zo dichtbij, maar wel heel leuk!

Ik heb me op tijd gemeld bij Combinatie Verweij-De Haan en de afspraak was om eind maart 2019 te bellen voor een afspraak. Op zondag 31 maart 2019 was het dan zover en ben ik samen met opa vertrokken richting Mijdrecht. Na 2 uur en 15 minuten zijn we daar aangakomen. Daar werden we verwelkomd door Michel Verweij en zijn vrouw. Na een lekker kopje koffie en een glaasje fris hebben we lekker bijgepraat over de duiven, even later arriveerde ook Peter de Haan. Daarna zijn we naar de duiven gegaan.

We hebben veel duiven bekeken, wat een prachtige duiven hebben die mensen. Aan het einde van het hokbezoek kreeg ik ook nog een prachtig jong en enkele eitjes mee naar huis. Jammer dat het zover is want daar zou ik best vaker eens willen kijken, hele lieve mensen. Daarna weer richting Zeeuws Vlaanderen afgereisd. Familie Verweij en Peter de Haan bedankt voor de prachtige duivendag!!
 
 

NPO BUREAU

Gezocht!

 

Wij zijn op zoek naar de eigenaar van de volgende duiven:
  • Duif met het ringnummer 2016-1337532
  • Duif met het ringnummer 2018-1470893
Bent u de eigenaar van één van deze duiven, neemt u dan contact op met het NPO Bureau. We brengen u dan in contact met de melder van de duif.
 
 

NPO BUREAU

Blik op de bonnenverkoop

 

Gerelateerde afbeeldingWist u dat…..
  • er 68 bonnen zijn verkocht tijdens de verkoop Nationale Dagen NPO op gps-auctions.com
  • de bonnen bij elkaar € 12.890,- opbrachten
  • dit een gemiddelde is van €189,- per bon
  • de bonnen/duiven gekocht zijn door liefhebbers uit 9 verschillende landen.
  • er 35 bonnen verkocht werden van Nationale/Sectorale winnaars
  • maar liefst 17 Nationaal Kampioenen (top 10) een schenking hebben gedaan
  • meerdere liefhebbers die geen kampioen of sector winnaar waren deze verkoop ook steunden met een schenking
  • er nog enkele bonnen betaald moeten worden en we vragen of de betreffende personen dit ook zo z.s.m. willen doen
Wij zijn als NPO Bestuur trots op dit resultaat en we willen alle schenkers en kopers hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan deze verkoop
 
 

IN HET NIEUWS

PV De Herbeleving bij de 3e helft

PV De Herbeleving was maandag 15 april te zien in de dertiende aflevering van De Derde Helft (Omroep Zeeland). Erik Kint uit Hulst komt aan het woord. Het item over de duivensport is te zien vanaf 18:20 tot ca 21:20.

Derde helft Omroep Zeeland met PV De Herbeleving
 
 

DUPLICAAT AANVRAGEN

Aangevraagde duplicaten tot en met 18 april 2019

 

Het kan gebeuren dat je een eigendomsbewijs kwijt bent. Of dat je een vreemde duif hebt die je wilt houden, maar het eigendomsbewijs niet van de vorige eigenaar hebt gekregen. In dat geval is het mogelijk om een kopie aan te vragen, ook wel duplicaat genoemd. 
 
Overzicht aangevraagde duplicaten
 

Activiteiten in het land

 

Het vliegseizoen gaat van start en dat betekent dat de verenigingen zich vooral focussen op de wedstrijden. Het aantal activiteiten in het land is wat lager, maar nog steeds is er van alles te doen.
 

20 april: Verkoop PV De Luchtbode (H.I. Ambacht)

Wij dagen alle fond spelers uit om mee te doen met de 5e editie van de Golden Classic Marathon. De verkopingen zijn op zaterdagavond 20 april en 11 mei in het clubgebouw van P.V. De Luchtbode aan de Reeweg 89 te Hendrik-Ido-Ambacht. Klik hier voor meer informatie of neem contact op met Henk Verheij, team Golden Classic, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06 10 97 19 51.

 

28 april: Duivenmarkt PV De Reisduif (Waspik)

Onze vereniging PV De Reisduif te Waspik organiseert op 28 april een duiven markt. Op deze markt zal een van de beste liefhebbers van Brabant 2000 t.w. Gert Jan de Hoogh uit Oosterhout een 25-tal jonge duiven in de verkoop brengen. Verder zal op de markt aanwezig zijn Ten Berghe Duivenvoeders uit SprangCapelle . Uiteraard staat een gezellig samenzijn voorop. De markt is open vanaf 11.00 uur.

Klik hier voor het overzicht van activiteiten in het land
Nederlandse Postduivenhouders Organisatie
Papendallaan 60
6816 VD Arnhem
T (026) 48 34 150

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.