Gert van den Bogaard

Geachte Sportvrienden,

U heeft na de Sectieledenvergadering op 5 oktober 2019 van het Bestuur Sectie Vitesse Midfond niets meer vernomen.

Recente ontwikkelingen hebben ons er toe bewogen met een persbericht
en antwoord op vragen van leden sectie Vitesse Midfond zoals Pedro Lafleur naar buiten te komen.
Dat bericht schetst een beeld en antwoord gelijk een aantal vragen.
Het bericht is in bijlage bijgevoegd en spreekt voor zich.

Math Claessen
Penningmeester Sectie Vitesse Midfond
Tevens waarnemend Voorzitter
Namens Bestuur Sectie Vitesse Midfond

Geachte Heer Lafleur, Geleen 5-2-2020.
In antwoord op Uw schrijven en ook van vele anderen die ons konden bereiken.

Wij zijn het als bestuur van de Sectie Vitesse/Midfond helemaal eens, met het door U gestelde.
Echter om u in uw voorstel te kunnen voorzien moeten wij u het een en ander uitleggen.

U weet inmiddels wel dat het in alle secties en platforms niet naar wens verloopt. Geen van de secties en platforms heeft een voltallig bestuur, verre van dat zelfs.

Ons bestuur van de Sectie Vitesse/Midfond bestond bij de aanstelling in augustus 2018 uit zes bestuursleden waarvan één kernlid. In de loop van de eerste helft van 2019 hebben wij helaas afscheid moeten nemen van onze 2e secretaris Bob Berendsen en kernlid Egbert Pleijter. Beiden met als reden “Het niet faciliteren (na herhaaldelijke verzoeken), door voorzitter bestuur NPO, van hulpmiddelen zoals enquête mogelijkheden (Office 365 Forms), actuele ledenbestanden van sectie VM leden en elektronische stem mogelijkheden”. Toezeggingen werden gedaan maar afspraken werden niet nagekomen.
Telkens als het niet in het straatje van de voorzitter NPO paste liepen en lopen wij tegen een muur.
De structuurwijziging met betrekking tot secties en platforms is een strategische zet gebleken om het beleid van het bestuur NPO er makkelijker door te krijgen, vanwege de gewijzigde stemverhoudingen en het benoemen van z.g. ‘stromannen van Voorzitter NPO’ in de sectie besturen.
Wij zijn bij de start, met de beste bedoelingen in de Sectie Vitesse/MID-fond gestapt zonder dat wij wisten dat het een politiek sterke zet was/is zodat er meer kiesman-stemmen zijn voor de voorzitter NPO, met als doel de Afdelingen tegengas te kunnen geven, lees de macht van de Afdelingen te breken.
De structuurwijziging met secties en platforms gaat alleen werken als de mening van de achterban, middels elektronisch stemmen, kan worden opgehaald en resulteert in het juiste stemgedrag op ALV’s van het NPO. Ook mogen er onzes inziens geen direct beïnvloedbare banden zijn met leden van bestuur NPO.
Inmiddels zijn er een aantal Sectie Ledenvergaderingen geweest met een dramatisch verloop waarbij de laatst gehouden ledenraad op 30 november 2019 helemaal op een fiasco is uitgelopen, doordat de Voorzitter sectie VM, geheel tegen gemaakte bestuur afspraken in, een eigen bedacht vliegprogramma presenteerde en de overige 2 vliegprogramma voorstellen die veel meer in lijn waren met de meegegeven opdracht van de sectie ledenvergadering van 5 oktober weigerde voor te dragen, welke als basis zou dienen in overleg met de andere secties. Het op eigen houtje, tegen gemaakte bestuur afspraken in, handelen van voorzitter bestuur sectie VM is wat ons betreft de laatste druppel geweest en een bestuurlijke ‘doodzonde’ en derhalve voor ons ook aanleiding om het vertrouwen in de voorzitter Sectie VM op te zeggen.

Dit heeft twee dagen later tot een persbericht van een aantal bestuursleden geleid waarin zij het ongenoegen uitgespraken en het aftreden verzochten van de voorzitter sectie VM.

Blijkbaar had dit binnenskamers moeten blijven. Gebruikelijk in de duivensport?

Van ons als sectiebestuur wordt verwacht dat wij open en transparant zijn naar onze leden en daarom stappen wij daar niet van af.

De dag daaropvolgend blokkeert de Voorzitter NPO in eigen persoon ons de toegang tot de mailbox Sectie VM. Vanaf die dag zijn wij 14 dagen, dagelijks in de weer geweest, om in contact te komen met voorzitter NPO, echter zonder resultaat…

Uiteindelijk, na blijvend aandringen, heeft ondergetekende telefonisch contact. Voorzitter NPO belt terug op een ochtend om precies te zijn 8.10 uur. Dat gesprek resulteert in het opzetten van een Overleggroep met als doel nader tot elkaar te komen en de bestuur perikelen te bespreken onder toeziend oog van voorzitter NPO. Dit gesprek vond plaats op 14 december ten kantore NPO op Papendal. Tijdens dat gesprek maken ondergetekenden de vergadering duidelijk niet verder te willen gaan met de voorzitter Sectie VM en verzoekt hem vriendelijk de ‘eer’ aan zichzelf te houden en op te stappen.
Ondergetekende en Daan Admiraal (secretaris sectie VM) geven aan verder te willen in een nieuwe setting en er dan echt de schouders onder te zetten. Om alles dan toch gelijk goed aan te pakken, wordt het nog resterende bestuurslid, beleefd gevraagd ook op te stappen, gezien het feit dat de persoon vanwege zijn werk in de wintermaanden niet over voldoende tijd beschikt. Deze persoon heeft dat later ook erkent en zich daarna ook teruggetrokken en bedankt als bestuurslid, dat even ter informatie.

U voelt het al aan komen daar gingen niet alle partijen mee akkoord. De ex voorzitter geeft wel aan dat hij de functie van voorzitter zwaar onderschat heeft en van die functie wel afstand wenst te doen. Maar geeft ondertussen ook aan in het bestuur met ons verder te willen.

Wat ons betreft is dat geen optie. Het vertrouwen is immers dermate geschaad dat er geen basis meer is om geloofwaardig en met vertrouwen in elkaar verder te gaan. Ondergetekende heeft toen aangegeven dat hij de weg van de regelgeving wil bewandelen. Dit houdt in dat indien bestuur Sectie en bestuur NPO er niet uit komen de Sectie Ledenraad beslist in deze. Dat schoot de voorzitter NPO in het verkeerde keelgat waarop hij reageerde met “Dan grijp ik in”. Nogmaals werd de Voorzitter NPO duidelijk gemaakt dat hij in deze geen zeggenschap heeft en wij de reglementen wensen te volgen.
Als uiteindelijke compromis hebben wij afgesproken dat Voorzitter NPO zou overleggen met het NPO-bestuur en daarop terug zou komen. Ondergetekende vraagt nog expliciet “Hoe lang gaat dat dan duren?” “Op korte termijn” was het antwoord.
Inmiddels zijn we nu bijna twee maanden verder en is er nog steeds geen bevredigend antwoord van de voorzitter NPO onze richting op gekomen. In “Op de Hoogte” schrijft hij nog zo mooi dat we moeten luisteren naar de achterban op alle niveaus. Uit niets blijkt dat de voorzitter NPO doet wat hij schrijft en toezegt...
In de politiek doen ze ook loze beloftes in de periode voor de verkiezingen.

Een ding moge duidelijk zijn. Wij zijn voor een periode van drie jaar aangesteld als bestuurslid van de Sectie Vitesse/Midfond. Als ons iemand wegstuurt is dat de ledenraad van de sectie Vitesse/Midfond en anders niemand.

Wij weten inmiddels dat het moeilijk is bestuursleden te vinden die er werkelijk de schouders onder willen zetten. Zeer zeker als ze weten dat ze van alle kanten worden tegengewerkt.

Terugkomend op uw vraag: Overleg inplannen met de achterban?

Wij zijn als bestuur gewoon in functie en kunnen als kiesmannen van de ALV NPO voorstellen indienen en eventueel een ledenraad vergadering beleggen. Voor het uitschrijven van een ledenraad vergadering voor 15 maart lijkt wat kort dag maar niet per se onmogelijk.

Wellicht is u allen bekend dat de mailbox Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. niet meer toegankelijk is voor onze secretaris Daan Admiraal. Wij willen u daarom ook verzoeken, tot nader bericht, geen vragen/opmerkingen of voorstellen meer daar naartoe te sturen. De laatste ontwikkelingen maken namelijk duidelijk dat Voorzitter NPO en ex Voorzitter Sectie VM onder een hoedje spelen.

U kunt uw vragen, voorstellen, opmerkingen etc. voor de sectie Vitesse/Midfond sturen naar mijn persoonlijke e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Degene die deze mail ontvangen heeft mag deze delen met andere liefhebbers.
Hopende U hiermee een zo goed mogelijk beeld te hebben geschetst

Tekenen met vriendelijke sportgroeten,

Math Claessen
Penningmeester Sectie VM