Gert van den Bogaard

Beste liefhebbers,

Hierbij stellen wij u op de hoogte van een open brief die wij, in overleg met de andere afdelingen hebben gestuurd aan het NPO bestuur. Zoals u kunt zien onderschrijven een aantal afdelingen deze brief, terwijl in een aantal andere afdelingen deze kwestie aan de orde is geweest ( afdeling 8) of aan de orde komt ( afdeling 3 en 11) tijdens de ALV. Ook op de website van afdeling 10 is te lezen dat de ontwikkelingen binnen de duivensport en de handelingen van het NPO bestuur kritisch worden gevolgd.

Graag willen we onze liefhebbers, maar ook in de rest van Nederland, nog eens duidelijk maken dat de afdelingen een aantal facetten van GPS2021 nog steeds omarmen en ook vinden dat we daarmee verder moeten ( en er ook mee verder gaan). Het heeft in deze fase echter geen enkel nut meer om te gaan zwarte pieten wie er nu wel of geen gelijk heeft, de situatie is helaas onwerkbaar geworden. Vanuit dat oogpunt is deze open brief dan ook tot stand gekomen en hopen we zo snel mogelijk weer met een schone lei verder te kunnen.

We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Open brief aan het NPO bestuur 27 december 2019

Namens de Afdelingen 2,4,5,6,7,9

Geacht NPO bestuur,

Onderwerp: Functioneren bestuur en organisatie NPO

Zoals wij u reeds eerder hebben laten weten is er grote ongerustheid in den lande over het niet ordentelijk functioneren van uw bestuur. De verhoudingen in onze organisatie zijn op dit moment dusdanig verstoord dat er naar onze mening een onwerkbare situatie is ontstaan.

Binnen het NPO-bestuur blijkt er weinig cohesie te zijn. Na het recent opstappen van de penningmeester en de secretaris zijn er nog maar 4 bestuursleden over. Hierdoor kan het bestuur NPO nu slechts lopende zaken afhandelen.

Met de Secties en Platformen wil het ook niet vlotten. Er zijn veel bestuurswisselingen, mede uit onvrede over het te beperkte instrumentarium dat zij hebben om voeling te houden met de achterban. De onderlinge afstemming tussen de secties en de regie rol van het NPO bestuur laat te wensen over. Het Nationaal vliegprogramma 2020 heeft veel te lang op zich laten wachten. Dat is teleurstellend mede gezien de uitvoerige terugkoppeling vanuit de leden over dit belangrijke aspect van de duivensport. Van de Platformen Jong en Transport is nauwelijks iets vernomen in de afgelopen jaren.

Wat betreft de automatisering is alle aandacht uitgegaan naar de pilot in Zeeland. De communicatie hierover was zo gebrekkig dat veel liefhebbers zijn opgezadeld met spookbeelden over dwang en kosten en is er tevens een vertrouwenscrises ontstaan met de leveranciers die niet deelnemen aan deze pilot. Zelf ziet u dat klaarblijkelijk nu ook zo gelet uw recente koerswijziging op dit onderwerp. Het is jammer en geheel onnodig dat zaken zo zijn gelopen en een uiting van slecht bestuur.

De financiële stand van zaken van de NPO baart ook zorgen. Voor een belangrijk deel wordt dit veroorzaakt door gebrek aan tijdige informatie en de onduidelijke gang van zaken omtrent de door de NPO te organiseren Olympiade. Dat een dergelijk evenement (veel) geld kost is wel duidelijk. Hoe dat betaald moet gaan worden volstrekt nog niet.

Daarnaast wordt over het algemeen gevonden dat de toekomstplannen zoveel aandacht krijgen dat het dagelijks functioneren van de organisatie daaronder ernstig lijdt. Er zijn een aantal basis taken van de NPO zoals het beschikbaar stellen van losplaatsen, verstrekken van lossingsvergunningen, het verstrekken van convoyeurpassen e.d. die flink te wensen over laten. Een efficiënt en goed

functionerende NPO organisatie en bureau is een eerste vereiste!

De afdelingen zijn teleurgesteld over de gebrekkige en soms opzettelijk verdraaide communicatie vanuit het NPO-bestuur en het niet nakomen van afspraken. De druppel die de emmer deed overlopen was het opnieuw te laat verstrekken van de stukken voor de Ledenraad die op 21 december gehouden zou worden en het te laat verstrekken van financiële stukken aan de F.B.C.C. welke nog steeds niet compleet zijn. Dit ondanks duidelijke afspraken gemaakt in het voorjaar 2019. De Ledenraad is nu uitgesteld naar januari.

Ook zit bij die stukken een voorstel voor een gewijzigd huishoudelijk regelement. In dat nieuwe regelement worden een aantal voor de duivensport belangrijke thema’s vastgesteld zoals minimum ledenaantal, minimum aantal inkorvende leden, structuur van de duivensport, eisen aan de verenigingen en vlieggebieden. Allemaal zaken die mede bepalend zijn voor de toekomst van de duivensport en daarom vragen om een zorgvuldige besluitvorming. Wij vinden dat er eerst een discussie met de leden over deze onderwerpen moet plaatsvinden, dan met elkaar een besluit nemen en vervolgens de regelementen aanpassen. Niet in omgekeerde volgorde! Wij zijn voorstander van vernieuwingen in de duivensport. Door de jaren heen zijn er al teveel leden verloren gegaan. Niet vernieuwen is daarom geen optie. Wij zien de noodzaak van vernieuwingen en daar staan wij achter. Echter op dit moment dreigen we in rap tempo leden te verliezen door slecht bestuur van de NPO.

We zijn van mening dat de vernieuwingen in overleg en samenwerking met de afgevaardigden van de afdelingen en secties tot stand moeten komen en dat in dit proces open en eerlijk gecommuniceerd moet worden. De leden moeten het tempo kunnen bijbenen of misschien iets anders geformuleerd: de leden moeten worden meegenomen in het proces van de vernieuwingen. Daarnaast zijn wij van mening dat de huidige leden niet de dupe mogen worden van de vernieuwingen door met nieuwe klokken, dure abonnementen etc. geconfronteerd te worden. Over de fasering en de kosten is nog steeds niets duidelijk wat dat betreft.

Het door u eenzijdig instellen van een Selectie commissie bij de komende bestuursverkiezing is wederom een gemiste kans. In plaats van in overleg te gaan met de afdelingen en secties over het instellen en bemensen van deze commissie vaart u daarin ook weer geheel uw eigen koers.

Dit alles maakt dat er geen vertrouwen en draagvlak meer is voor uw bestuur. Er is zoveel gebeurt dat u het vertrouwen en steun van een groot deel van de duivensport kwijt bent. Als duivensport kunnen we ons geen gespleten organisatie veroorloven. Zelfs met vereende krachten zal het moeilijk genoeg worden om zaken ten goede te keren. Dat maakt dat het ook uw verantwoordelijkheid is om daarvan de consequenties te nemen door af te treden

in het belang van de duivensport en de eenheid binnen de duivensport. Aanblijven onder deze omstandigheden dient niet het algemeen belang van de duivensport maar zou slechts uw eigen belang dienen.

Om te zorgen voor een ordentelijke overdracht en continuïteit willen de Afdelingen een interim NPO bestuur benoemen. Dat interim NPO bestuur zal bestaan uit 3 afdeling voorzitters aangevuld met 2 onafhankelijke ervaren bestuurders.

De taak van het interim NPO bestuur zal zijn; 1. De lopende zaken van de NPO behartigen en het NPO bureau aansturen 2. Op zo kort mogelijke termijn bestuursverkiezingen uitschrijven 3. Kandidaten te werven voor het nieuwe bestuur; ook kunnen kandidaten zich aanmelden bij het interim NPO bestuur. 4. Samen met de secties en afdelingen bestuurlijke prioriteiten vaststellen waarmee het nieuwe NPO bestuur aan de slag kan.

Wij verwachten van u dat u meewerkt aan een ordentelijke overdracht van uw verantwoordelijkheden aan het interim bestuur.

Het is jammer dat zaken zo zijn gelopen. Er komt vast nog een moment om erop terug te blikken en u te bedanken voor uw inzet voor de NPO. Nu moet er echter gehandeld worden in ons aller belang en het belang van de duivensport.

In afwachting van uw antwoord, wat wij verwachten te ontvangen voor 6 januari, verblijven wij hoogachtend,

Namens de afdelingen

2,4,5,6,7 en 9

NB

De meeste afdelingen die nog niet ondertekend hebben, hebben het functioneren van het NPO bestuur op de agenda van hun komende ALV gezet. Daarmee geven ook zij een signaal af dat ook zij vraagtekens zetten bij de gang van zaken rondom het reilen en zeilen van het NPO bestuur.

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...