Nadat ik verleden week mijn jonge duiven had binnengeroepen bleef er een pieper op het dak zitten. Deze pieper was met mijn jonge duiven mee komen vliegen. De kleur van dit jong was opvallend,een rare blauw/vale kleur. Ik heb deze kleur vroeger ook wel eens gekweekt maar heb aan die kleur nooit een positief gevoel overgehouden. Vroeger noemde ik deze kleur isabel ,maar de laatste jaren noem ik deze kleur gewoon een miskleur. Toen ik het beestje had gepakt en het telefoonnummer op de NPO site had opgezocht, bleek het nummer te beginnen met 035,regio Hilversum dus. Dat leek me toch wel een beetje een erg verre reis voor zo’n jong beestje. Nadat ik het nummer had gedraaid kreeg ik Pierre Faes uit Baarn aan de lijn. Toen viel meteen het kwartje, Patrick Rodenburg heeft duiven van Pierre en Patrick woont hier een paar straten verderop. Mijn vermoeden bleek juist te zijn en een paar uur later was het duifje weer thuis bij Patrick.

Maar zoals de kop van deze blog al aangeeft. “Toeval bestaat niet”. Ik wilde Pierre Faes namelijk al vanaf de winter een keer bellen maar het kwam er steeds niet van. Nu had ik hem aan de lijn en had ik mooi de gelegenheid hem wat vragen te stellen. Zoals mijn aandachtige lezers ondertussen wel weten ben ik al jaren lang bezig om de duivensport een beetje eerlijker te krijgen. Ik weet dat een groot kampioen hier in de regio altijd klaar staat met de gevleugelde uitspraak “Duivensport is nu eenmaal nooit eerlijk”. En eerlijkheidshalve heeft hij daar ook gelijk in. Maar om dan ook gewoon alle voordelen die bepaalde liefhebbers samen hebben bedacht (en hier al jaren de vruchten van plukken) gewoon maar te accepteren gaat mij te ver. Ik heb daar dan ook regelmatig de aandacht op gevestigd. Zie mijn blog “Een meer dan trieste vertoning” 22 augustus 2018″ en de blog “Bevoorrechte duiven”26 november 2018”.

Een oproep in deze blog aan bestuurders om hier wat aan te doen werd opgepakt door Harry Blaak, onze afd. Secretaris die samen met zijn zoon William hier in de regio succesvolle spelers zijn. Harry heeft pas een paar jaar duiven en zit nog niet in het etablissement van afd.5.Ook ken ik Harry als een eerlijke vent. Harry pakte het op en kreeg het voor elkaar, onze duiven zouden in 2019 gerouleerd worden geladen. Dat hebben we geweten ook, wat een verschil! Ik schreef na een paar weken “duivensport rayon a is uit zijn as herrezen Alle liefhebbers in rayon A waren eindelijk weer gelukkig.

Maar hoe bepaalde krachten het hier voor elkaar krijgen is een raadsel maar tijdens de eerste de jonge duiven vluchten hadden deze krachten alles weer terug gedraaid en was alles weer bij het oude. Een mens zou voor minder de moed opgeven. Duivensport is echt een prachtige hobby maar als je weet dat je van tevoren al met 1-0 achterstand aan een wedstrijd begint is dat verschrikkelijk demotiverend. Het is een feit dat mijn grootste concurrenten altijd in één bestemmingsgroep als eerst los gaan, en ik een grote kans loopt dat mijn duiven er wekelijks 35 seconde later achter aan mogen vliegen. Een kansloze missie dus bij alle gewone glad verlopen Vitesse/Midfond/Jonge duiven vluchten. In eerdere gesprekken met Harry Blaak, heb ik geopperd om onze vrachtauto’s, die nog steeds handmatig worden gelost, om te laten bouwen op een automatische lossing systeem. Dan zouden we een eerlijke lossing krijgen en er geen groot voordeel meer zou zijn voor bepaalde clubs. Harry vertelde me toen dat zoiets financieel niet haalbaar was en dat de man die over het vervoer gaat het ook ten stelligste afraadde. Kwestie van teveel storingen volgens deze man. Daar kun je het dus meedoen, want Harry had deze info ook zo bekomen.

Tot ik afgelopen winter een gesprek voerde met vriend Hans uit Zeist. Hans vertelde me een verhaal over Pierre Faes. Hij vertelde me dat Pierre Faes tegen dezelfde dingen aan liep waar ik hier in Gouwe en Ijssel al jaren tegen aan loop. Pierre had ook ervaren hoe belangrijk de plaats in de auto is en had daar afgelopen winter wat aangedaan.Hij had het voor elkaar gekregen dat alle autos van afd. 7 worden omgebouwd op automatisch lossen.

Ik heb met Pierre dus geen gesprek over duiven gehad maar over het belang van de plaats in de auto en mijn frustratie hier in “Gouwe en Ijssel”.Pierre vertelde mij het volgende verhaal. Verleden jaar zaten er in één auto 2 clubs uit Baarn geladen voor een Vitesse vlucht van uit Duffel.Toen werd weer eens pijnlijk ervaren hoe de plaats in de auto bepaald of je een goede of een slechte uitslag maakt. In Baarn heb je 2 clubs, in de ene club zitten de vitesse specialisten de mannen met de echte rappe. Deze club had 526 duiven ingekorfd,de andere club 190 duiven. Het werd een razendsnelle vlucht en toen de eerste duif van de rappe club (met 526 duiven mee) op de teller stond had de andere club (met 190 duiven mee) al 35 duiven op de teller staan. Bijna net zo’n debacle als ik beschreef in mijn blog “Een meer dan trieste vertoning”. Pierre vond dat deze vlucht vanuit Duffel toch echt had bewezen hoe belangrijk de plaats in de auto is als er handmatig deur voor deur gelost wordt .

Pierre diende dan ook met zijn club een voorstel in om de duivenauto’s van afd.7 om te laten bouwen op automatisch lossen.( In een klap alles los) Toen de vergadering daar was bleek dat het afdelingsbestuur als pre advies “tegen” had ingevuld. Op de vraag waarom het bestuur dit pre advies achter het voorstel had gezet kreeg Pierre hetzelfde antwoord als ik kreeg van Harry Blaak namelijk ombouwen is veel te duur.

De bestuurders van afd. 7 wist te vertellen dat ombouwen 20.000 euro per auto zou gaan kosten. Pierre vroeg toen aan het bestuur hoe ze aan deze prijs kwamen. Het antwoord was verbluffend “dat hadden ze gehoord”. Pierre had ondertussen zijn huiswerk gemaakt en had info verzameld bij de afdelingen 6,8 en 9 die al een automatisch lossysteem op hun auto’s hadden zitten. Na meer dan volledige medewerking van afd. 6 kreeg Pierre een offerte te zien van een Noord-Hollands bedrijf dat een specialist is op dit terrein. Op deze offerte stond een heel ander bedrag namelijk een kleine 5000 euro. Met dit gegeven werd er gestemd op de afd. 7 vergadering en er bleken van de 37 stemgerechtigden er maar liefs 35 voor de aanpassing van de auto’s te stemmen. Pierre hoorde één van de tegenstemmers fluisteren tegen de andere “Nu zijn we ons voordeel kwijt”. Op dit moment worden de duivenauto’s van afd. 7 dus omgebouwd. Pierre vindt (net als ondergetekende) dat clubs die zich bewust wekelijks op de beste plek in de auto weten te positioneren indirect fraude plegen.

We hebben hier afgelopen seizoen kunnen ervaren hoe groot het verschil is als je oude duiven rouleert. Ik begrijp dat er liefhebbers zijn die (al meer dan 10 jaar) wekelijks bevoordeeld worden en dit mede wordt veroorzaakt door het handmatig lossen van onze duivenwagens. Er zal dus nog heel wat water door de Lek stromen voordat er hier iets veranderd. Maar één ding is zeker met argumentatie dat het ombouwen te veel gaat kosten hoeven ze niet meer aan te komen. Dat heeft mijn gesprek met Pierre Faes wel aan het licht gebracht. Want elke afdeling kan dit bedrag gewoon op brengen, als er een wil is er een weg.

Martin.