ad2016

Commentaar leveren op collegae die ook stukjes schrijven over duiven is eigenlijk niet mijn stijl. Kan me zelfs niet herinneren dat ik het ooit deed. Maar nu moet ik toch iets kwijt. De hoofdredacteur van het Spoor weet vaak iets interessants te brengen, het heeft veelal ook niveau en vandaar dat ik hem ook meestal lees.
Maar wat hij nu schreef heeft me verbaasd. Hij wil het imago van duivensport promoten, dat is te prijzen, en denkt daarbij aan een speciale eenhoksrace.

IDEE
Hij stelt voor dat vijf kampioenen van de ongeveer 60 duivenlanden aangesloten bij de FCI elk 10 (bevlogen) duiven insturen. Wordt 50 x 60 = 3.000 duiven. Die allemaal op een centraal hok zetten en er dan wedstrijden mee houden. Klinkt mooi, maar wat hij over het hoofd ziet? 50 Liefhebbers per land kan gewoon niet. Kijk eens hoeveel liefhebbers er met name Polen en België zijn en vergelijk dat met Moldavie (40 liefhebbers), Albanie (100 liefhebbers), Bahrijn (80 liefhebbers), Luxemburg (60 liefhebbers), Kosovo (250 liefhebbers). Ofwel, niet te doen.

MALTA
Malta is dan nog redelijk interessant met bijna 1.000 liefhebbers. Het kleine eiland telt ongeveer een half miljoen inwoners en duivensport is er zeer populair. Zelfs waren er jaren terug nog veel meer liefhebbers schrijft Maltees Stephen. Maar 1.000 is voor zo’n inwonertal nog enorm.  Grote fond is er vanwege de vele verliezen veel minder populair geworden, nu is bij het gros de focus gericht op vitesse. Vluchten van 100 tot 300 km. En… men heeft een inkorfbeperking: Per liefhebber hoogstens 10 duiven per vlucht.

BELGIE
Over vitesse gesproken. In bijna heel België speelt men op zaterdag HaFo en Fond, in sommige streken ook vitesse. Vitesse vluchten zijn echter bijna overal zondagvluchten en meestal twee op dezelfde dag. In grote delen van Antwerpen met name uit Quievrain en Noyon.
Het resulteert in veel plaatsen in concoursen van enkele tientallen duiven, temeer daar jaarlingen en oude ook nog eens apart vliegen. Dit is helemaal achterhaald, schreef ik al vaker. Naast spel op zaterdag nog 2 vluchten op zondag kon toen we nog met 100,000 waren. Of voor mijn part 50.000. Nu kan dat duidelijk niet meer.
Maar Belgen zijn conservatief. Slaan Nederlanders vaak door in veranderen, Belgen houden daar helemaal niet van. In het Neteverbond gaat men daar echter verandering in brengen. Vanaf 2022 nog EEN vitessevlucht op zondag. Denk dat velen zullen volgen.

SINT JOB
In de winter doet men in Sint Job aan klantenbinding. Dan is het clubgebouw op zondagvoormiddag open en is er gelegenheid tot kaarten of gewoon ‘melken’. Door Corona is het twee winters in het water gevallen, maar… ze/we gaan weer van start. Tot vreugde van veel liefhebbers.