Vliegprogramma 2001 van afdeling 7


Vliegprogramma

De discussie begint weer over het vliegprogramma. Vorig jaar was het op de schop gegooid en praatte iedere sectie in hun eigen straatje met als resultaat te veel vluchten. Nu wil men het weer geheel omgooien zoals de duivenkrant het Spoor een programma heeft samengesteld. Men praat ook al vanuit de secties om een programma voor 10 jaar vast te stellen. Was dit vorig jaar gebeurd dan zou je er nog 9 jaar aan vast zitten. In het Spoor een voorstel eerst alle vitesse vluchten. De overnacht duiven zouden in 1x van 300 naar minstens 850 km gaan !!! Ook enkele keren een reserve/rust weekend , veel liefhebbers hoor je dan zeggen van rust roest. En met de jongen pas in augustus beginnen. Ik meen dat afdeling 8 of 9 dat enkele jaren geleden ook heeft gedaan maar daar is men snel van terug gekomen. Dat je in augustus geen jongen kwijt raak is ook een fabeltje zoals sommigen beweren. Men raak er ook kwijt net als op de taartvluchten. Ook wil men de duiven meer natuurlijk houden en dan is later beginnen met de jongen geen optie want de rui gaat wel eind augustus beginnen. Ook daarom lijkt het me beter om met de jongen eind mei / begin juni te beginnen. Dan hebben de jongen al de nodige ervaring opgedaan voordat het in juli mogelijk zomers kan worden de komende jaren. Begin je laat en krijg je net voor de jonge duiven vluchten coli dan kan je later niet meer met de natour inspringen. Ik ben niet voor in begin met de jongen iedere week een kort vluchtje , daar raak je de meeste duiven op kwijt. Jonge duiven moeten kilometers maken. Dat veel liefhebbers totaal weduwschap spelen is waar maar wat ik zo hoor gaan steeds meer liefhebbers met alleen doffers of alleen duivinnen spelen met de oude. Dit omdat de sport te duur wordt. De wederhelft kan dan mee op de natour. Wat er ook uit komt wat het vliegprogramma betreft zet het nooit voor 10 jaar vast. Misschien moeten we over enkele jaren wel in januari / februari beginnen omdat het in de zomer te heet wordt. Had nog een boekje liggen van 2001 van afdeling 7. In kring Teyterbant had men met de jongen na Orléans nog Chateauroux en Bourges. Ik zou nu liever 4 weken eerder met de jongen beginnen dan op dit programma van 2001 staat met grotere stappen met meer kilometers. Het is meestal zo van zoveel liefhebbers zoveel meningen. Zoals ook nu weer blijkt zijn alle veranderingen geen verbeteringen. Klik op de foto dan wordt het vergroot , de vracht prijzen zijn nog in de oude vertrouwde gulden.

Op eigen hok

Maandag en dinsdag goed weer en hebben de jongen rond 8.30 uur een uurtje getraind. Woensdag zou een regenachtige dag worden. Vanuit bed op de mobiel enkele sites bekeken en ze zouden er nog wel uit kunnen. Dus snel uit bed en gingen ze om 7.30 uur de lucht in. Ze trainen goed en na een uurtje werden de rondjes kleiner en dan is het zaak om ze naar binnen te gaan anders gaan ze op het hok lopen te vervelen. Toen ze binnen waren de oudere gevoerd. Na de koffie zijn ze allemaal in de ren in bad geweest. Onder tussen was het licht gaan regenen. Het heeft de hele dag meest licht geregend. Donderdagmorgen goed weer en zijn ze toch maar een poosje los geweest ondanks dat er savonds enkele mee naar Melun zouden gaan. Meestal gaan ze op de inkorfdag niet los. Donderdagavond zijn er 6 mee op transport gezet naar Melun. De meeste jongen die verder mee konden zijn vrijdagavond de mand in gegaan naar Roye. Beide zijn zaterdag om 9.00 uur gelost. Als eerste kwam uiteraard een duif van Roye wat ruim 100 km dichterbij is dan Melun. Om 12.56 liep de eerste over de antenne het hok in. Er zaten wel gaten tussen de aankomsten en vooral de latere jongen kwamen later. Maar goed als ze maar terug komen wat ook op 1 na gebeurde van de 33 die mee waren. Geregeld kwam er een duifje en dan is het spannend of er één van Melun tussen zit en ja wel hoor op 14.50 was er één. Vijf minuten later nog één en beide staan in de uitslag. Hiervan is er nog een duivin onderweg die van Sens als eerste was. Vandaag zijn dus de laatste vluchten geweest van dit seizoen , de selectie kan beginnen. Al weet je al wel voor 90 % welke mogen blijven. Succes met het selecteren. Goede gezondheid en hou je haaks.

mail  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.                                                                                                     http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

04 april 24
Ik heb met dit artikel allerminst commerciële...
08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40