Zondag 2 juni 2019. Al weer een week voorbij. Zowel hier in Maleisië als in duivenland Nederland was het een rustige week. Misschien een beetje stilte voor de storm wat duivenland betreft want komende dinsdag staat de tussentijdse NPO vergadering gepland. Een vergadering die zijn schaduw toch wel een beetje vooruit werpt. Al hebben vermoedelijk veel liefhebbers op dit moment wel andere zaken aan hun hoofd hebben. Zo midden in het seizoen gaat bij de meesten de aandacht meer uit naar de start van het Overnachtfond seizoen of het lappen van de jongen.
http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/03/Lappen-van-de-zomerjongen-165x300.jpg 165w" sizes="(max-width: 360px) 100vw, 360px" width="360" height="655">
Dit maakt de vergadering van komende dinsdag echter niet minder interessant / belangrijk. Het zal namelijk een vergadering worden waarop tenminste één afdeling (Zuid Holland) en tenminste één sectie (Marathon) zullen vragen naar de stand van zaken aangaande GPS2021.
Kortom komende week wordt het wellicht interessanter dan menigeen op dit moment denkt. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat de verwachtingen over het resultaat hoger gespannen zijn dan de daadwerkelijke uitkomst. De tijd zal het snel leren.
LIVE DUIVEN “KIJKEN”:
Over tijd gesproken, gisteren zal ik veel kloktijden. Ik beleefde namelijk een beetje de duivensport van de toekomst. Of in ieder geval een deel ervan. Namelijk als een relatieve buitenstaander op een afstand de aankomsten van de duiven volgen.
Helemaal nieuw is dit natuurlijk niet want zelf had ik bijvoorbeeld al “live-duiven”. Hierdoor konden mijn provinciegenoten al de aankomsten op mijn hok volgen en uitrekenen / inschatten wanneer ze zelf moesten draaien. Ook de live meldsites van de Compuclub, de ZLU, de afdeling Friesland en anderen bieden al langere tijd buitenstaanders de mogelijkheid om de aankomsttijden te volgen. Sommige liefhebbers leveren dan zelfs zelf weer beelden al dan niet in combinatie met de tijden. D.m.v. “eigen” software zoals bijv. van der Wiel – Schreuder of via Facebook Live maar dan weer zonder tijden.
Vooral vluchten met een nationaal karakter of een groot gebied waar de duiven naartoe moeten (overnachtfond-, NU- en de ZLU vluchten) zijn zeer geschikt om vanaf een afstand te volgen. Vooral omdat er door het afstandsverschil tussen de hokken een langere spanningsboog wordt gecreëerd. Lukt het de achterhand om de voorhand nog te kloppen? Vooral wanneer er bekenden bij betrokken zijn is dit leuk om te volgen.
In het verleden volgde ik op deze wijze op vrijdagavond en/of zaterdagmorgen al de ZLU vluchten. Nu in Maleisië is dit tijdverdrijf in deze tijd van het jaar uitgegroeid tot een vast zaterdagritueel en volg ik de meeste vluchten met een iets trager karakter. Afhankelijk van waar ik mij bevind “zie” ik de vroege duiven vallen via de laptop of de telefoon.
Gisteren zag ik uiteindelijk van meerdere vluchten het verloop van de aankomsten op het scherm van mijn laptop. Doordat het gisteren niet echt zwembad weer was bleef ik namelijk thuis en begon “mijn duivendag” met het volgen van de aankomsten van de eerst overnachtfondvlucht van het seizoen. De afdelingen boven de rivieren, op Noord- en Zuid-Holland na, vlogen Limoges.
Zoals verwacht, gezien windrichting en afstand, arriveerden de eerste duiven in het holst van de nacht. In Nederland want hier zat ik inmiddels al aan de denkbeeldige koffie. Hierdoor kon ik het naar het Noorden op schuiven van de binnenkomende duiven goed volgen via de “live’ site van de Compuclub.
De virtuele winnaar van de hele lossing werd uiteindelijk geklokt in afdeling 8, bij Koele en Zoon uit Wezep. Deze letterlijke en figuurlijke vroege vogel arriveerde om 4:14. Hetzelfde aankomst uur en had overigens ook de snelste van afdeling 9. In seconden was deze duif van de combinatie Heezen – Goossens uit Beltrum zelfs nog vroeger maar hun geringere afstand bezorgde hen plaats twee.
De duiven vielen vlot door maar er waren iets minder echte nachtvliegers dan ik persoonlijk verwacht had. Veel duiven zullen een randje van de nacht meegepakt hebben maar slechts enkelen hebben echt ’s nacht gevlogen. Dit is althans mijn conclusie. Gezien de afstand en de windrichting wel een beetje verrassend. Een moeilijke vlucht was het echter niet want bijvoorbeeld in afdeling 7 sloot het concours al om 11:00 uur. In Friesland (10) duurde het het langst voordat de prijzen weg waren.
Na de aankomsten van Limoges had ik even pauze. Kort voordat we de deur uitgingen om een hapje te doen in het kader van het avondeten zag ik de duiven van Zuid Holland arriveren. Deze waren in Melun gelost.
Doordat behoorlijk wat liefhebbers in deze provincie automatisch hun tijden doorgeven is zelfs op een snelle vlucht het concoursverloop goed te volgen. Vooral in het Samenspel Gouwe & IJssel doen veel goede liefhebbers dit. Hierdoor is de strijd tussen de kopstukken aldaar meer dan interessant om te volgen. Hierdoor was ik live getuige van het feit dat het op een tophok ook niet alle weken rozengeur en maneschijn is.
Zo ongeveer op hetzelfde tijd als in Gouwe en IJssel vielen de eerste duiven in Noord Holland van Pont. Ook die bekeek ik via de site van de Compuclub. Slechts om een indruk te krijgen want het aantal hokken of verenigingen dat automatisch of direct meldt is te gering.
Na de smakelijke maaltijd bij het tentje op ons ressort restte mij qua duivenvluchten nog een toetje. In België werd ook gevlogen vanaf Limoges maar natuurlijk in het kader van de Nationale grote halve fond (als ik het goed heb want de naamgeving van de vluchten blijf ik lastig vinden).
Met één schuin oog op Facebook waar PIPA live beelden bracht van de aankomsten op het hok Clicque en het andere oog op de meldsite van de KBDB volgde ik ook dit verloop.
De wind moet behoorlijk wat Oostelijk invloeden gehad hebben want het werd een hoogtijdag voor de Kustprovincies. Uit Antwerpen, de beroemdste duiven provincie ter wereld, zat er geen duif bij de eerste 100!
De snelste twee waren voor de gekende topspelers Raf en Kurt Platteeuw uit Rumbeke. Deze mannen hadden minimaal 111 oude duiven mee en klokken er 90 in 3 uur en 7 minuten. Niet heel bijzonder voor een vlucht met een afstand van 615 kilometer en een snelheid van de winnaar van bijna 80 km/u. Overigens kon op deze vlucht alleen maar met 2 jarige of ouder gespeeld worden en dit maakt de prestaties nog wel iets “magerder”.
Daarnaast lijkt het erop dat de kwaliteit van de Belgische Dagfond duiven een beetje overgewaardeerd wordt want ook in de provincie Antwerpen zijn weinig fatsoenlijke uitslagen te bewonderen op deze vlucht. Een vlucht die ook niet zo populair leek want een aantal bekende namen kon ik niet terug vinden. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat er geen jaarlingen gespeeld mogen worden.
NOORD HOLLAND:
Deze week stond de derde Midfondvlucht op het programma. Het werd een vlotte vlucht met hier en daar wat gaatjes in de aankomsten. Vooral de vroege duiven lagen wat uit elkaar. De Oostelijke voorhand doet het wederom zeer goed, al weet een duif van de combinatie Reumann & de Jong uit Haarlem tegen de trek in zich toch te handhaven op een derde plaats.
De winnende duif valt deze week in Volendam bij R.F. van der Sluys (wiens voornaam ik niet weet). Zijn jaarling blijft met een snelheid van 1511 mpm nummer twee van Jan Copier uit Amstelveen 3 mpm voor.
De winnaars per Kring:
Kring 1: Henk Pijper, Julianadorp – 1467
Kring 2: R.F. van der Sluys, Volendam – 1511 mpm
Kring 3: Reumann & de Jong, Haarlem – 1507
Kring 4: Herman Koehler, Aalsmeer – 1484 mpm
Kring 5: Jan Copier, Amstelveen – 1508 mpm
VERGELIJKING SPELVERBANDEN:
Vorige week was een weekeinde met een dubbelvlucht. Daarom ook twee keer cijfers. Eerst de Dagfond.
Kring | Losplaats | deelname | Deelnemers | Snelheid 1e | Snelh.laatste | Deeln. op 1e blad |
Afd5 G&IJ | Blois | 1704 | 99 | 1304 | 1074 | 38 |
Afd4.D.1 | Issoudun | 526 | 49 | 1215 | 975 | 37 |
Afd6.Kr.1 | Fontenay | 1501 | 79 | 1204 | 1012 | 38 |
Afd6.Kr.4 | Fontenay | 1378 | 75 | 1221 | 1037 | 40 |
Afd6 Kr.5 | Fontenay | 1610 | 86 | 1224 | 1020 | 47 |
Kring | Losplaats | % liefhebber blad 1 | % snelheidsverlies |
Afd5 G&IJ | Blois | 38 | 18 |
Afd4.D.1 | Issoudun | 75 | 20 |
Afd6.Kr.1 | Fontenay | 48 | 16 |
Afd6.Kr.4 | Fontenay | 53 | 15 |
Afd6 Kr.5 | Fontenay | 55 | 17 |
Opvallend is de zeer geringe deelname in District 1. Niet alleen doen er nog zeer weinig liefhebbers mee, ook korven ze gemiddeld maar weinig duiven in. Gezien het feit dat er maar weinig prijzen zijn en het eerste blad bijna 80% van het aantal prijsduiven betreft valt er aan het percentage liefhebbers op het eerste blad geen zinnige conclusie te verbinden.
Dit percentage stijgt door de geringere deelname ook in de andere spelverbanden maar niet zo dramatisch als in District 1. Ook de concoursduur is in District 1 ondanks dat ogenschijnlijk alleen de specialisten hebben ingekorfd het langst.
In alle spelverbanden is de concoursduur langer dan gebruikelijk. Hiervoor is echter een goede reden. Het weer op de vlieglijn en het grote verschil in snelheid tussen de vroege en de gewone prijsduiven.
Vervolgende de Vitesse:
Kring | Losplaats | deelname | Deelnemers | Snelheid 1e | Snelh.laatste | Deeln. op 1e blad |
Afd5 G&IJ | Peronne | 2425 | 154 | 1427 | 1277 | 49 |
Afd4.D.1 | Rethel | 2485 | 130 | 1394 | 1195 | 32 |
Afd6.Kr.1 | Lennek | 1454 | 111 | 1380 | 1217 | 38 |
Afd6.Kr.4 | Lennek | 1465 | 96 | 1384 | 1255 | 40 |
Afd6 Kr.5 | Lennek | 1658 | 99 | 1395 | 1257 | 38 |
Kring | Losplaats | % liefhebber blad 1 | % snelheidsverlies |
Afd5 G&IJ | Peronne | 32 | 11 |
Afd4.D.1 | Rethel | 25 | 14 |
Afd6.Kr.1 | Lennek | 34 | 12 |
Afd6.Kr.4 | Lennek | 42 | 9 |
Afd6 Kr.5 | Lennek | 38 | 10 |
Hier zien we het vertrouwde beeld. Behalve District 1 ontlopen de spelverbanden elkaar niet veel. District 1 kent zoals wel vaker weinig liefhebbers op het eerste blad bij een relatief grote deelname. Ook duurt het concours hier wederom het langst. Beide indicatoren lijken te wijzen op weinig interesse voor het Vitesse spel. Iets wat ook al eerder naar voren kwam.
OP EIGEN HO(N)K
Valt niet zo veel te melden zoals de laatste weken wel een beetje gebruikelijk is. In de wereld buiten het ressort is het Ramadan en dan merk je een beetje als westerling. Zo is het ’s avonds in de spits extreem druk tot even na 19:00 uur. D.w.z. het tijdstip waarop men thuis wil zijn om te gaan eten.
Ook is het bij de restaurants veel drukker op dit tijdstip. Op zich is dat geen probleem want restaurants zijn er in overvloed. Het lastige is het parkeren van de auto. Alle parkeergarages zijn vol. Vooral als het regent.
Over een paar dagen is de Ramadan afgelopen dus kan het normale leven weer zijn loop nemen. Voordat het zover is zullen echter vele Moslims nog het Suikerfeest vieren met hun familie in de provincie. In plaats van zeer druk zullen de wegen, parkeerplaatsen en winkelcentra de komende dagen steeds leger raken en uiteindelijke bijna uitgestorven zijn. Best prettig.
Tot volgende week,
Michel