Zondag 16 juli 2017. Het is al weer enige weken geleden dat ik in de vroege ochtenduren achter mijn PC kroop. Ik kon de slaap echter niet meer vatten en omdat de buren weer terug zijn van vakantie is het te vroeg om de schrapper te hanteren. Als duivenmelker heb je er niet zoveel erg in maar schrappen maakt enorm veel lawaai!

Het vroege tijdstip achter de PC deed mij gelijk even kijken naar de stand van zaken op de ZLU vlucht vanuit St. Vincent. Gisterenavond volgde ik de meldingen al en toen wisten slechts een aantal Zeeuwse duiven hun thuisbasis te bereiken. Voor het ingaan van de neutralisatietijd wel te verstaan. In de tijd waarin de duiven geacht worden te rusten vlogen er echter een behoorlijk aantal door. Ondanks de matige vliegcondities werden er weer duiven diep in de nacht en de zeer vroege ochtend geklokt. De voorlopige winnaar (als ik dit schrijf is het net 7:30 uur) werd gevonden op haar hok door sportvriend Marlon Kok. Marlon heeft inmiddels al jaren een uitgelezen stam zware fond duiven waarbij  het zwaartepunt steeds meer verschuift naar de ZLU. Vroeger speelde Marlon meer dan goed op de programmavluchten en eindigde hij in die jaren bij de absolute top van de afdeling Amsterdam en Noord Holland. In die jaren ging ik ook nog wel eens een vluchtje kijken in het prachtige Ransdorp. Het was er altijd super gezellig en ik heb menig vroege duif zien arriveren. Dit laatste zag Marlon vanmorgen niet want hij vond het duivinnetje uit zijn inmiddels beroemde Caesar-lijn op zijn hok. Met haar officiële aankomsttijd van 5:01 uur klopt ze op dit moment nog alle duiven die voor deze vlucht werden ingekorfd. Klasse, wederom een bewijs van de kwaliteit van de Noord Hollandse fondduif.

De mannen van het lange werk hadden ook gisteravond alweer sport want toen arriveerden de duiven van de ochtendlossing van Bordeaux van de melkers die het middaglossingsspel aanhangen. Dit klinkt natuurlijk een beetje tegenstrijdig maar dit maakt de prestaties van de duiven er niet minder om. Na Argenton vorige week, voor mij slechts 675 km, besef ik eens te meer dat het geen sinecure is om duiven zo lang te laten vliegen. De eerste duif in Noord Holland werd geklokt door de combinatie Hensen & de Nijs uit Velsen Noord. Met een snelheid van 1188 mpm haspelde de winnaar in Noord Holland de bijna 924 km tussen losplaats en hok af.

Hoe de duif het in de rest van de spelvormen doet is mij nog niet helemaal duidelijk doordat ik geen meldingen uit de afdeling Zuid Holland kan ontdekken. Dit maakt de prestatie er natuurlijk niet minder om al vraag ik mij wel af waarom ik de Compuclub live site niet aan de praat krijg. Ik krijg soms de indruk dat ik een beetje een digibeet begin te worden want de ene week lukt het mij wel om deze meldlijsten te zien en de andere week niet.

Overigens had ik gisteren nog meer “automatiseringsproblemen”. Ik dacht mijn (jonge) duiven kruislings te kunnen klokken. Ik klok namelijk op twee hokken met twee loggers en twee modulen. Oud en Jong apart. Om te voorkomen dat een duif op het verkeerde hok zou landen en op het verkeerde hok geklokt zou worden dacht ik handig te zijn door de modules voor de vlucht even in beide loggers te steken. Zo gezegd zo gedaan, dus bij de aankomst van de eerste twee jonge duiven stond de jonge duiven module in de logger op het jonge duivenhok en die van de oude duiven in de logger op het oude duivenhok.

Zoals al een beetje gevreesd en ook wel een beetje verwacht dook de eerste jonge duif, een doffer, achter de lokker, een duivin, aan op het oude duivenhok. Aanvankelijk draalde hij op het deel van de klep waar nog geen plankjes zitten, maar na driekwart minuut klonken de verlossende piepjes. Helaas wipte hij niet naar binnen. mede omdat nummer 2 die even was blijven vliegen, inmiddels ook op het hok zat. Hierdoor duurde het uiteindelijk ruim 2 minuten voordat nummer 2 op de klep van het jonge duivenhok terecht kwam. 37 seconden liep ook de druktemaker die al op de klep van het oude duivenhok gezeten had over de plank.

Africhting tijdhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Africhting-tijd-165x300.jpg 165w" sizes="(max-width: 400px) 100vw, 400px" width="400" height="727">

Druk maken hierover deed ik mij niet totdat ik ging kijken hoe laat de eerste duif nu op het oude duivenhok geconstateerd was. In plaats van de vluchtnaam (wij hadden ingekorfd voor Duffel maar in de vluchtlijst stond bij ons in de club nog Quievrain) stond daar het woordje africhting voor de tijd van 09:18:31 uur. Een krachtterm ontsnapte aan mijn mond want net als vorige week betekende dit fors tijdverlies. In de andere klok stond 9:21:20 uur. De aanvankelijk tweede duif was gelukkig als eerste geklokt op het goede hok om 9:20:43 uur. Al spoedig werd mij duidelijk dat ik door dit geintje wel eens een heel vroege duif gemist had.

Officiele tijdhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Officiele-tijd-165x300.jpg 165w" sizes="(max-width: 400px) 100vw, 400px" width="400" height="727">

Waar ik echter vorige week dacht dat ik de modules fout gewisseld had wist ik nu zeker dat ik de modules correct gewisseld had. Na wat informatie van een Unikon expert werd mij duidelijk dat je alleen op een andere logger kunt klokken als er geen module van een andere vlucht in staat. Er wordt dan geklokt op superval, hetgeen reglementair verboden is maar nog steeds mogelijk is. Waarom je echter niet kruislings kunt klokken is mij niet duidelijk en eigenlijk vind ik dit wel gek ook. Immers dit is veel “veiliger”, beide modules zijn dan in gebruik.

Al met al bleek na afloop dat de duif die om 09:18:31 uur geconstateerd werd de snelste van beide lossingen vanuit Duffel geweest zou zijn. Een dure onwetendheid en een beetje jammer …..

Voorafgaand aan de vlucht vanuit Duffel was er midden in de week de nodige commotie. Het afdelingsbestuur meende de vlucht vanuit Duffel in een keer te moeten lossen in plaats van in twee groepen. Dit laatste was op de najaarsvergadering afgesproken. De eerste 3 jonge duivenvluchten zouden op deze wijze in vrijheid gesteld worden. Om “het doorvliegen” te beperken werd er gekozen voor een indeling in Noord en Zuid waarbij stations gekozen zouden worden waardoor de afstanden voor Noord en Zuid ongeveer even lang zouden zijn. Dit laatste is tot op heden alleen goed gegaan bij de oude duivenvluchten.

Bij de jonge duivenvluchten vervalt men weer in de oude fout. De eerste 2 vluchten loste men Noord zowat om de hoek bij Zuid (Roosendaal versus Minderhout). Deze week hadden we zelfs al hetzelfde station. Op Duffel, reeds de derde vlucht, met nog slechts een afstand van 125 km voor de kortste afstand. Waarom Duffel was/is hier mijn bijna wanhopige vraag? Op de site stond het antwoord “omdat er geen geschikt station te vinden is tussen Duffel en Asse Zellik”. Waarom niet naar Asse Zellik voor Zuid is dan mijn simpele vraag? De sprong tussen Minderhout en Asse Zellik is iets meer dan 50 km en het afstandsverschil tussen Duffel en dit station is voor mij 27 kilometer. Slechts 50/27 kilometer beter gezegd, een afstand waar een duif om lacht. Ongeacht de wind.

Wat erger is, is echter dat men in alle goede bedoelingen die men zonder twijfel heeft de plank deze week twee keer missloeg. Niet alleen was de argumentatie om in een keer te lossen twijfelachtig (beter in een keer dan twee lossingen vanwege de onrust voor de duiven, terwijl ze in andere containers zitten en er vaak ook andere afdelingen op dezelfde losplaats staan), ook realiseren de mannen aan het roer zich niet dat op kortere afstanden de kans op verliezen veel groter is dan op (iets) langere afstanden. Vooral met wind op de staart. Op mijn hok duurde het zoals gebruikelijk weer de hele middag voordat de laatste duiven (minus 1) waren teruggekeerd uit het Noorden.

De aanpassing van het jonge duivenprogramma roept bij mij an sich al vragen op. Volgende week vliegen we als vierde vlucht Asse Zellik. Voor de voorkant minder dan 155 km. Ja u leest het goed. Op de vierde vlucht. Er waren tijden dat we op de vierde vlucht al tegen de Franse grens aanzaten. Dit doen we nu op de vijfde vlucht als je Quievrain aanmerkt als dichtbij de Franse grens. Oorspronkelijk stond voor dit weekeinde waarop nu Quievrain gevlogen wordt een donderdaginkorving gepland voor Morlincourt. Samen met de oude duiven die hierop hun laatste Midfondvlucht afwerken. Dit laatste blijft vermoedelijk zo maar als ik in het bestuur had gezeten had ik hieraan nog maar een zinnetje gewijd.

De consequenties van de slechte eerste vlucht blijken uiteindelijk zeer groot. Niet alleen zijn er veel duiven weg waardoor vele hokken voor volgend jaar niet kunnen worden aangevuld, ook wordt er door de aanpassing van het vluchtprogramma alvast een hypotheek genomen op de toekomst. Door het schuiven met de vluchten en de angst om wat sprongetjes in afstand te maken heeft de lichting van 2017 slechts een vlucht met twee nachten mand tenzij iedereen massaal mee doet met Fontenay. De jaarlingen zullen in 2018 nog maar nauwelijks de drinkgoten weten te vinden. Geen goede zaak als je het mij vraagt. Iets waar ik persoonlijk geen last meer van heb overigens.

Maar goed eerst nog de uitslag van Duffel. Na de onverwacht vroege lossing, doordat de weergoden de duivenliefhebbers verrasten op niet voorspeld mooi vliegweer, viel de officieel snelste jonge duif op Schiphol Rijk (nabij Aalsmeer) bij Jan van Vliet en Jan van Mastrigt om 09:18:55 uur. Deze ambitieuze combinatie speelde hun jonge duiven niet op de eerste wedvlucht en beginnen hiervan de vluchten te plukken. Ze brachten er 93 aan de start en klokten er 49 in de prijzen. Ruim 50% hetgeen niemand ze op de absolute voorhand nadeed. De winnaars per kring.

Kring 1: Rens van der Zijde, Anna Paulowna – 1417 mpm

Kring 2: P. Appel, Marken – 1417 mpm

Kring 3: J. Weel, Beverwijk – 1441 mpm

Kring 4: van Vliet & van Mastrigt, Aalsmeer – 1481 mpm

Kring 5: Leo van der Sluis, Uithoorn – 1450 mpm

Fred Spronkhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Fred-Spronk-225x300.jpg 225w" sizes="(max-width: 400px) 100vw, 400px" width="400" height="533">

Pont Sainte Maxence

Een ruime twee uur en drie kwartier na de aankomst van de eerste jonge duiven vielen de oude duiven van Pont. Ook deze duiven troffen niet verwacht goed weer op de weg naar huis en dit resulteerde in een vlot verloop van de vlucht. De oude duiven vlogen onder invloed van de iets ruimende wind een wat Oostelijkere koers hetgeen goed terug is te zien in de snelheden van de winnaars. De snelste duif van allen valt in Amsterdam Oost bij Dirk de Jong (1486 mpm). Dirk is ondanks een bescheiden accommodatie bezig aan een sterk seizoen. Niet alleen klokt hij deze week knalvroeg, ook op Vitesse was er niemand beter in het afdelingskampioenschap. Zijn kleine ploeg marcheert dan ook prima getuige de 5 prijzen op 6 duiven. De winnaars per kring.

Kring 1: C de Boer, ’t Veld – 1462 mpm

Kring 2: Ton Snoek, Volendam -1466 mpm

Kring 3: Fred Spronk, Zandvoort – 1469 mpm

Kring 4: Cees van Vliet, Kudelstaart – 1476 mpm

Kring 5: Dirk de Jong, Amsterdam – 1486 mpm

OP EIGEN HOK

Viel het enorm mee met de jonge duiven. Ondanks het tijdverlies werd in de kring nog de 7e plaats bezet (tegen 2121 duiven). De duif die op het verkeerde hok geklokt werd klasseerde zich uiteindelijk als 16e. Na deze duiven viel er een gat hetgeen ook terug te zien is in het aantal prijsduiven, slechts 8 van de 39 ondanks dat ze wel aardig na elkaar naar huis kwamen (natuurlijk de meesten terug uit het Noorden).

Met oude duiven was het een beetje minder deze week. Sportvriend Cor pakte ze aan een touwtje en dit betekende in de club pas de 8e plaats. Gelukkig was het wederom de 16-202 die de punten pakte. In de kring bleef de schade beperkt. 20e en 21e tegen 986 duiven. Ook hier kon het percentage wel iets beter, 17 op 56.

Volgende week wacht Chateauroux. Na het debacle van Argenton, waarvan ik nog steeds drie duiven mis waaronder een knappe, moet ik de komende dagen nog eens goed broeden welke duiven er mee gaan. De windrichting zal hierin een voorname rol spelen dus zal ik de komende dagen nauwgezet de berichten blijven volgen. Hopelijk kloppen de voorspellingen beter dan de laatste weken …. Zoals altijd afwachten maar weer.

Tot volgende week,

Michel Beekman

P.S. 1:

Inmiddels heb ik aanvragen voor 12 jonge duiven binnen gekregen. Er liggen er nog een aantal meer doordat ik van een sportvriend van ringen heb gekregen. Geïnteresseerden kunnen zich melden via een PB, een mailtje of op welke manier dan ook.

P.S. 2:

De duif met de GPS ring kwam vorige week net na het verschijnen van mijn weekstuk thuis van Argenton. Hierbij een beschrijving van de bevindingen voor degenen die het nog niet op Facebook gelezen hebben:

Zaterdag 8 juli werd de 2014 – 1798444 voorzien van een GPS ring voor een vlucht vanaf losplaats Argenton, afstand 675.205 km. De ring was ingesteld voor een duur van 37 uur hetgeen neerkomt op een registratie per 6 minuten. De ring werd geactiveerd om 6:30 uur en de duiven werden gelost om 7:30 uur.

De eerste uren verliepen voorspoedig Chartres (centrum afstand tot hok 445.449 km) werd bereikt om 10:30 uur. Hetgeen een afgelegde afstand betekende van  229.756 km in eerste 3 uur (gemiddelde snelheid 76.585 km/u, 1276 mpm, ondanks de kalme Noordoosten wind).

De route Argenton 08072017 overzichthttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-route-Argenton-08072017-overzicht-300x169.png 300w, /cache/remote_images/5e260a38e7f66085d5e6007a60333537.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-route-Argenton-08072017-overzicht-534x300.png 534w" sizes="(max-width: 817px) 100vw, 817px" width="817" height="459">

Om 13:10 uur bereikt ze Villers Bretonneux (afstand tot hok 311.572 km) hetgeen neerkomt op een afgelegde afstand van 363.633 km. Afgelegd in 5 uur en 40 minuten. Vervolgens vliegt ze door tot dat ze uitgebreid gaat drinken bij de water treatment plant bij Boiry Sainte Rictrude (afstand tot hok 240.195 km). Tot dat moment vliegt ze 6 uur en 17 minuten over een afstand van 435.010 km. Gemiddelde snelheid 1185 mpm.

Bij de waterplant blijft ze tot 15:15 uur. Hierna vliegt ze via Rijsel (Lille) en Gent richting het Noordoosten. Om 17:40 uur passeert ze Scheldewindeke. Om ongeveer 18:00 uur passeer ze Dendermonde en is dan nog 143 kilometer van huis. Behalve door haar drinkpauze van maar liefst 1,5 uur heeft ze tot dat moment nauwelijks langzamer gevlogen dan vele concoursduiven.

De water fabriekhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-water-fabriek-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-water-fabriek-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-water-fabriek-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/De-water-fabriek.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Ze vliegt vervolgens echter meer Oostwaarts dan Noordwaarts. Even onder Kontich buigt ze scherp af naar het Noorden. De snelheid gaat eruit, de brandstof is nu echt op. Om 20:30 uur wordt Antwerpen bereikt waar ze overnacht. Tijdens de avond en nacht verkast ze regelmatig, niet ver maar steeds kleine stukjes.

Overnachting in Antwerpenhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Overnachting-in-Antwerpen-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Overnachting-in-Antwerpen-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Overnachting-in-Antwerpen-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Overnachting-in-Antwerpen.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Om 6:19 uur gaat ze weer op de vleugels richting thuisbasis. Om 6:56 uur is ze Bergen op Zoom gepasseerd. Via Dinteloord, Willemstad, Langeweg en Kinderdijk bereikt ze om 9:45 uur Gouda. De tank is duidelijk leeg want de gang is er helemaal uit. Ze stopt tussentijds maar door het meetmoment om de zes minuten is dat niet altijd zichtbaar. Een zichtbare stop vindt plaats in Bodegraven om 11:19 uur en ze is ogenschijnlijk op zoek naar water want om 11:30 uur stopt ze in Aarlanderveen (18 kilometer van huis). Hier scharrelt ze tot 17:28 uur rond om uiteindelijk om 18:18 uur het hok te bereiken! De laatste 143 kilometer hebben bijna 24 uur geduurd!

Zondagse stop in Aarlanderveenhttp://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Zondagse-stop-in-Aarlanderveen-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Zondagse-stop-in-Aarlanderveen-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Zondagse-stop-in-Aarlanderveen-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Zondagse-stop-in-Aarlanderveen.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Totaal afgelegde afstand 739 kilometer, d.w.z. plus 10 procent. De extra kilometers worden feitelijk gemaakt op het eerste deel van het stuk waarin ze teveel naar de kust vliegt (logisch gezien de wind) en het feit dat ze vanaf Gent niet recht omhoog vliegt maar afbuigt richting Antwerpen. Ook hier speelt de naar het Noordwesten gedraaide wind wellicht een rol. Opvallend is dat als ze vermoeid is toch bijna de ideale route naar huis wordt gevlogen. Weliswaar in zeer kleine etappes blijft ze koers houden.

Argenton 08072017 snelheid hoogte vs tijd 14 444http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-tijd-14-444-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-tijd-14-444-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-tijd-14-444-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-tijd-14-444.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">Argenton 08072017 laatste deel 14 444http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-laatste-deel-14-444-300x168.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-laatste-deel-14-444-768x431.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-laatste-deel-14-444-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-laatste-deel-14-444.png 1168w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="359">Argenton 08072017 snelheid hoogte vs afstand 14 444http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-afstand-14-444-300x169.png 300w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-afstand-14-444-768x432.png 768w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-afstand-14-444-534x300.png 534w, http://www.beekman-tilmans.nl/wp-content/uploads/2017/07/Argenton-08072017-snelheid-hoogte-vs-afstand-14-444.png 1366w" sizes="(max-width: 640px) 100vw, 640px" width="640" height="360">

Nieuwsbrief Peter Boskamp

Peter Boskamp
21 januari 24
Ik ben van mening dat dit de basis moet zijn van aanpak van dit probleem. Immers het gebruik van medicijnen moet beschouwd worden als een noodzakelijk kwaad. Door de hygiëne enerzijds niet te...

Columnist in Spotlight

08 februari 24
Dit wordt een beetje een eigenaardig artikel...
28 december 23
Een paar dagen geleden zag ik op PLATTELANDS TV een...
21 december 23
Na 60 jaar duivensport . Om te beginnen...
14 december 23
Ik schrijf 1930 . Het is crisis . De ergste ooit...
30 oktober 23
Ik ga nog eens iets schrijven .Tijdje geleden . ...
08 juli 23
Ik ga proberen om nog eens iets te schrijven....
03 juni 23
Ik moet mij in de eerste plaats verontschuldigen bij de groep van...
19 april 23
23 maart 23

Colums in spotlight

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new CombvanHeteren185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Hooymansduivensport185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Ceeschroevers185x75new GJBeute185x75new FKramerCouwehand185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Weer

meteobelgie1

 meteofrance1

vliegweer voor duiven1

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40